Algemene informatie

Door Joyce Wittenberg op 02 juni 2024 13:56

Vandaag vertrekken oud-collega Daniëlle en ik (Joyce) dan eindelijk naar Canada om daar 3 nachten in Vancouver te verblijven. Woensdag gaan we op Cruise (boot Zaandam) met de Holland America Line naar Alaska voor 8 dagen om vervolgens nog 1 nacht in Vancouver te slapen. 13 juni vliegen we weer naar huis.

We overnachten drie nachten in het Sandman Signature Vancouver Airport Hotel en vanuit dit hotel gaan we de stad verkennen. Voor mij is dit de tweede keer dat ik Vancouver bezoek en later dit jaar ga ik nog eens terug met mijn gezin. Voor Daniëlle is het de eerste keer dat ze naar Vancouver gaat, dus we gaan alles lekker op ons gemak bekijken.

Wij hebben er super veel zin in en hopelijk genieten jullie met ons mee!

Dag 1: Vancouver

Door Joyce Wittenberg op 04 juni 2024 17:24

Weer even wennen, zo'n lange vlucht! Wel een hele fijne vlucht gehad en het ging allemaal soepeltjes met de douane en security. Ik was even vergeten hoe fijn Vancouver Airport eigenlijk is.

Onze koffers kwamen direct van de band af dus hup naar de shuttlebus en richting het hotel om in te checken en op te frissen. We moesten nog even tijd rekken om niet al direct in dat hele verleidende, fijne bed te gaan liggen. We besloten dus om de Uber te nemen naar de Brewhall net buiten het centrum van Vancouver. Nog een hapje en drankje gedaan onder het genot van de ijshockeywedstrijd tussen Dallas en Edmonton. Edmonton won, dus iedereen blij en wij moe en voldaan om 21.00 uur (06.00 uur Nederlandse tijd) naar bed te gaan.

In de ochtend nog een mooi uitzicht op de skyline van Vancouver vanaf ons balkon!

Dag 2: Vancouver - Granville Island

Door Joyce Wittenberg op 04 juni 2024 17:32

Vandaag zou het super veel gaan regenen en het plan was om te gaan fietsen. No way! Dus plannen herzien en Granville Island als plan B gemaakt onder het genot van een ontbijtje bij Denny's op 150 meter afstand van het hotel. Top idee blijkt achteraf!

We nemen de Uber naar Canada Place en laten ons informeren bij het Visitor Centre.

We namen de bus lijn 50 vanaf Cordova St. op aanraden van het Visitor Centre. Voor €2,20 ga je van Canada Place naar Granville Island en check je in de bus in door middel van je creditcard voor het kastje te houden. Ook zagen we bij Canada Place nog een Disney Cruise, super gaaf! Hier staan wij over twee dagen ook!

Op naar Granville Island! Oeps, 1 halte te laat uitgestapt maar we lopen dan rustig een klein stukje terug. Daniëlle wordt nog aangevallen door een kraai, maar na veel lol komen we dan aan bij Granville Island. We nemen een lekkere Ice Tea en zitten buiten met mooi uitzicht! Nog even noodles met sticky chicken gegeten en een drankje gedaan bij Tap & Barrel Bridges.

We nemen een Uber terug naar Canada Place voor de Fly over Canada. Een simulator die je over de Canadese Rockies laat vliegen. Echt een aanrader!

Na de simulator winkelen we nog even. Vervolgens drinken we een drankje bij Rogue Kitchen & Wetbar en spelen we een spelletje. Op naar Tap & Barrel Convention Centre voor een hapje eten.

Morgen gaan we alsnog fietsen door Stanley Park en willen we met de bus naar de Capilano Suspension Bridge.

Dag 3: Vancouver - Stanley Park & Capilano Suspension Bridge

Door Joyce Wittenberg op 05 juni 2024 17:01

In de ochtend zijn we weer met de Uber naar Canada Place vertrokken. Een ontbijtje genuttigd bij Tim Hortons (Canadese Starbucks). We nemen de bus naar Capilano Suspension Bridge en zien dat het weer beter en beter wordt. Top!

In 2018 ben ik ook al eens over de brug gelopen, maar het blijft spannend en super mooi! De drukte viel echt reuze mee!

Na een uurtje hebben we het gezien en besluiten we terug te gaan om fietsen te huren. Cycle City Bike Tours legt ons uit dat een gedeelte van Stanley Park (groter dan Central Park in New York) afgesloten is i.v.m. werkzaamheden, dus we dienen een binnendoor weg te nemen om het stukje van de bovenkant van het park te ontwijken. Prima!

We hebben heerlijk gefietst in het zonnetje!

In de middag uitgerust onder het genot van een biertje, nacho's en een spelletje bij Steamworks Brewing Co. waar je ook weer heel leuk zit!

In de avond hadden we afgesproken met Simone (collega) en haar nichtje om een hapje te gaan eten. Zij hadden hun laatste avond. Heerlijk gegeten bij de Cactus Club met de ondergaande zon op de achtergrond. Als je in Vancouver bent, is het echt aan te raden om hier te eten en reserveren voor een mooi plekje met uitzicht op de haven!

Dag 4: Cruise

Door Joyce Wittenberg op 07 juni 2024 21:47

Vandaag is het dan eindelijk zover! Cruisen naar Alaska!

We checken uit, nemen de Uber naar Canada Place, eten nog een broodje van Tim Hortons en gaan dan richting het boarden voor de Cruise. Mega goed geregeld, iedere 10 meter staat er een medewerker de weg te wijzen dus het kan niet mis gaan.

We geven onze bagage af en gaan door de security. Het is eigenlijk hetzelfde als wanneer je door de security gaat op een Amerikaanse luchthaven.

Op de boot hebben we om 16.00 uur een 'Sail away party'. Nou, een party is het! Het is fantastisch om alle mensen los te zien gaan. Wij vermaken ons wel!

We varen de haven uit en het is meteen genieten... wat prachtig! We hebben vandaag de boot verkend (uiteraard 10x verdwaald, want tja heel groot) en gegeten in de Dining Room. We sluiten de dag af in de Ocean Bar waar de voetjes van de vloer komen en wij onze ogen uitkijken.

We slapen heerlijk in onze binnenhut, wat er iets verouderd uitziet, maar het is erg netjes en alles is tot in de puntjes geregeld!

Dag 5: Scenic cruising Inside Passage

Door Joyce Wittenberg op 09 juni 2024 6:07

We hebben vandaag een volledige vaardag en dat betekent genieten van de rust en lekker rond kijken.

De dag begint wat rommelig, aangezien we allebei wakker worden van het schommelen van de boot. Later leegt Daniëlle helaas tweemaal de inhoud van haar maag, maar in de middag is het water weer rustig en genieten we van de zon. Tip: neem altijd zonnebrand en lippenbalsem mee wanneer je gaat cruisen. Twee essentiële items welke wij waren vergeten!

Later op de dag worden we nog getrakteerd op dolfijnen, orka's en walvissen. Geweldig!

Lekker op tijd naar bed, want de wekker staat om 06.00 uur om walvissen en orka's te spotten!

Dag 6: Juneau

Door Joyce Wittenberg op 09 juni 2024 6:12

Vandaag beginnen we de dag vroeg, want we willen graag walvissen spotten in de ochtend vanaf het dek. Het weer is weer ongelooflijk helder en de zon schijnt ook volop. De kapitein benadrukt nog even hoe veel geluk we hebben en opent het voordek, doordat de weersomstandigheden perfect zijn. Voor ons staat er daar een te fris windje en heel eerlijk; het achterdek vinden we toch een betere plek.

We zien walvissen in overvloed voorbij zwemmen. Prachtig om te zien!

In de middag staat de excursie: Alaska's Whales & Mendenhall Glacier trail op de planning. We gaan in een busje naar de opstapplaats om aan boord te gaan van een klein bootje met 18 personen (incl. wijzelf). Twee uur en 15 minuten de tijd om ze te spotten en al snel zien we verschillende walvissen en zeeleeuwen. Ik voel me echt zo'n geluksvogel!

Vervolgens gaan we na de boottocht op weg met de bus om Mendenhall Glacier te bezoek via een korte trail van nog geen mijl. Zo jammer dat we dit over enkele jaren niet meer kunnen gaan zien door de opwarming van de aarde.

We sluiten de dag af met een biertje bij Alaskan Brewing Public House. en zijn ruim op tijd weer op de boot.

Dag 7: Skagway

Door Joyce Wittenberg op 11 juni 2024 17:35

Om 09.00 uur worden we op de pier verwacht in Skagway omdat we vandaag de excursie White Pass Rail & Yukon Expedition hebben geboekt. Dat betekent met de bus de White Pass rijden (omhoog) en door de Yukon rijden om vervolgens over te stappen op de trein om vanaf Fraser terug te rijden (omlaag) door de prachtige natuur.

Vanaf het eerste moment genoten we in de bus van de prachtige rit over de Klondike Highway. Tijdens de rit krijgen we informatie over Skagway en de omgeving. We stoppen hier en daar voor de mooie uitzichtpunten.

We stoppen halverweg om te lunchen bij een leuke plek, waar je ook geiten, ezels en huski puppies kunt zien. Mocht je met kinderen reizen is dit echt super leuk! Na een stop van een uur rijden we door om te stoppen bij Carcross. Een oud dorpje met leuke giftshops en je kunt er zelf een stempel zetten van Yukon voor in je paspoort ✅️.

In Fraser stappen we op de trein terug naar Skagway. En wat voor een trein...

Nog nooit zo'n mooie treinrit gehad. Je rijdt door de bergen met een geweldig uitzicht en uiteindelijk heeft Daniëlle ook nog een beer gespot (helaas heb ik hem gemist 🥴). Het is niet in woorden te beschrijven, dus bekijk de foto's maar even.

Terug in Skagway nog een drankje gedronken bij Skagway Brewing Co. en leuke souvenirtjes gekocht.

Dag 8: Glacier Bay National Park

Door Joyce Wittenberg op 11 juni 2024 21:22

We varen vandaag naar Glacier Bay National Park en we verlaten de boot niet. Uren kijken we naar het water en spotten zeeotters, een zeearend en walvissen!

De natuur is hier prachtig en hoe dichterbij de gletsjers we komen, hoe meer ijsblokken in het water liggen. We stoppen even met varen om Margerie Glacier te bekijken. Echt heel bijzonder!

Als kers op de taart worden we nog getrakteerd op een bezoekje van een beer die we spotten in de verte aan de kust!

We varen verder om ook Johns Hopkins Glacier te bekijken en ook dat is weer prachtig!

We spelen in de middag nog een spelletje en zien vanuit het raam een walvis opspringen, wat een cadeautje!

De dag sluiten we af met een hapje in de Dining Room en een drankje in de Oceans Bar.

Dag 9: Ketchikan

Door Joyce Wittenberg op 11 juni 2024 21:25

We worden wakker en zien bij het ontbijt dat het buiten regent. De eerste keer tijdens onze Cruise dat het regent.

Vandaag staat Ketchikan op de planning om aan te doen en we hebben geen excursie geboekt. Je kunt er wel allerlei excursies doen, maar wij kiezen ervoor om het stadje door te lopen, wat souvenirs te kopen voor thuis en na een uur zijn we eigenlijk al klaar, want heel groot is het niet.

We lunchen bij 108 Taphouse & Burger bar. Voor mij eindelijk Poutine: frietjes met jus en kaas. Klinkt smerig, is heerlijk! Door het slechte weer blijven we er best een tijdje zitten en spelen we nog wat spelletjes Keer op keer.

Om 16.00 uur zijn we terug op de boot en in de avond staat de Orange Party gepland, maar eerst eten we bij de Pinnacle Grill. Dit is een specialiteitenrestaurant met steak- en visgerechten. Heerlijk!

Bij de Orange Party is bijna iedereen in het oranje gekleed en de voetjes gaan weer flink van de vloer.

Dag 10: Scenic cruising Inside Passage

Door Joyce Wittenberg op 12 juni 2024 17:00

Het was een onstuimige nacht met veel schommelen, maar we zijn weer op weg terug naar Vancouver.

Helaas regent het weer, waardoor we vandaag veel binnen doorbrengen en de dag duurt redelijk lang. Je dient in de avond voor 23.00 uur je koffer buiten de deur te zetten indien je de bagage door het personeel van de boot af wil laten halen. We kiezen hiervoor, zodat we om 08.30 uur van de boot kunnen. Je kon ook kiezen om zelf je bagage mee te nemen van de boot en dan mag je als eerste van de boot af, dus ideaal wanneer je toch op dezelfde dag terug vliegt naar Nederland of de camper ophaalt.

Vandaag dus verder weinig gedaan dan tig potjes Keer op Keer. Aan het einde van de middag spotten we nog dolfijnen langs de boot en gaan we in de avond op tijd naar bed.

Morgen nog een dagje Vancouver, voordat we overmorgen weer terug vliegen naar Nederland!

Dag 11: Vancouver

Door Joyce Wittenberg op 13 juni 2024 20:34

Vandaag was het 'vroeg' opstaan, want om 08.30 uur de boot af. Dus wat ontbeten en om 08.20 uur werd er omgeroepen dat onze groep de boot af mocht. Nou, letterlijk binnen 10 minuten stonden we buiten en ging het uitchecken heel makkelijk. Wanneer je op dezelfde dag nog vliegt, is dat dus in principe goed te doen. Wij kiezen ervoor om nog een nachtje in Vancouver te blijven. Wat eigenlijk wel heel fijn is. We slapen weer in het Sandman Signature Vancouver Airport Hotel.

De zon schijnt weer volop in Vancouver, dus we gaan Grouse Mountain bezoeken met een gondola. Je neemt de gratis shuttlebus weer vanaf Canada Place. Voor mensen met hoogtevrees is de gondola ietwat een uitdaging, dus ik ben blij wanneer we boven zijn.

Je kunt onder andere naar de Grizzly Habitat, kids Tree Canopy, een hike doen naar een uitzichtpunt en nog een stoeltjeslift nemen naar het hoogste punt. Dat laatste slaan wij even over vanwege werkzaamheden, maar ook vanwege mijn hoogtevrees. Wél gaan we naar de Grizzly habitat en daar zien we twee grizzly beren. Hebben we ze toch nog gezien op deze trip. Heel eerlijk; het voelt een beetje aan als een dierentuin.

We gaan weer met de gratis shuttlebus terug naar Canada Place en gaan nog even kijken bij de Steam Clock in Gastown. Het stelt niet al te veel voor, maar leuk om nog eens te zien.

Vervolgens drinken we wat drankjes bij Malone's Taphouse met een spelletje en sluiten we onze reis af met een hapje bij Chop Steakhouse & Bar bij Canada Place.

Morgen kunnen we het rustig aan doen, want onze vlucht vertrekt pas om 17.50 uur naar Amsterdam.

Praktische informatie & sfeerimpressie Cruise

Door Joyce Wittenberg op 13 juni 2024 21:00

Wat mag je niet vergeten tijdens een Cruise naar Alaska?

• Verrekijker
  • Zonnebrand
  • Lippenbalsem ivm wind op de boot
  • Laagjes kleding; je weet namelijk nooit wat het weer doet tijdens de Cruise
  • Zonnebril ivm weerkaatsing van de zon in het water

Faciliteiten op de Zaandam:

• Binnenzwembad met hottub
  • Verwarmd buitenzwembad op het dek
  • Tennisbaan
  • Cornhole en Pickleball gelegenheid
  • Casino
  • Fitnessruimte
  • Spa
  • Kids Club (onder toezicht en begeleiding)
  • Verschillende bars en loungeplekken
  • Winkels (juwelier, parfum, sigaretten en merchandise)
  • Drie specialiteiten restaurants
  • Buffet inclusief gluten vrij eten en een Dining Room waar je iedere dag à la carte kunt eten
  • Guest services voor al je vragen aan boord en Shore Excursions balie om je vragen te stellen over de excursies. Het advies is wel om voorafgaand aan de reis de excursies al vast te leggen om teleurstellingen te voorkomen

De service aan boord is echt subliem en het is echt genieten, dus ik raad het iedereen aan om bijvoorbeeld na je camperreis nog een week op Cruise te gaan door Alaska. Echt de kers op de taart en je reis heerlijk ontspannen mee af te sluiten!