Welkom
Welkom op ons reisblog !
Wij gaan deze website gebruiken om jullie op de hoogte te houden van
onze reis.
Op deze reis gaan we op 14 maart een nieuwe camper ophalen bij RoadBear RV in Middlebury, IN die we dan 4 weken later moeten afleveren op hun locatie bij San Francisco, CA
Het plan is om de
Motherroad oftewel de Historic Route 66 te gaan volgen tot aan Los Angeles en vandaar via de kustweg Highway 1 naar San Francisco te rijden.
Start
Gezien de temperatuur hier besloten om niet in Chicago te gaan staan, dit omdat daar alleen kamperen zonder stroom mogelijk is en dan bij deze lage temperaturen de boordaccu het snel begeeft ( dus geen verwarming). Neergestreken bij Joliet (van de inmiddels gesloten Joliet Prison, waar Blues Brotherhood Jake Joliet gevangen zat...) op de camping bij het casino. Morgen beginnen we aan Route66!
De eerste kicks
Zowel het landschap van Indiana gisteren als dat van Illinois vandaag is hoofdzakelijk agrarisch. In Indiana lijkt het wel wat kleinschaliger, met van die Fisher-Price boerderijen die een licht weemoedig gevoel oproepen.
In Illinois zijn er veel, heel veel enorme graansilo's, meestal 3 of meer bij elkaar die het landschap domineren. Route 66 is hier destijds vervangen door de Interstate 55, maar het oude tracé bestaat voor een groot gedeelte nog wel. We rijden de hele dag beurtelings links of rechts van de Interstate met aan de andere kant de spoorlijn van Chicago naar Saint Louis. We zigzaggen door de stadjes op de route, erg levendig is het er niet.
Bij een (niet meer functionerend) eethuisje in een streetcar raken we in gesprek met de eigenaar van een winkeltje die ons zeer enthousiast gaat vertellen wat we zeker moeten gaan zien en wat niet. Hij laat ons ook wat van zijn werk zien: glas in lood objecten en ramen, zeer indrukwekkend. We moeten ook nog op de foto voor de shop, voor zijn Facebook pagina.
Bij een oud tankstation komt een in de buurt wonende vrijwilliger ons een kaart van de Route 66 brengen en nog wat uitleg geven over de geschiedenis van het stationnetje. Als er langs de hele route veel van dit soort mensen zijn komen we gegarandeerd tijd te kort! Bekijk de foto's om te zien wat we deze dag zoal tegen kwamen.
Uiteindelijk aangeland op de camping bij Chatham, kunnen we de watertank vullen, ook de douches zijn hier open, dat is de wat hogere prijs wel waard.
Vandaag trouwens prachtig weer, uiteindelijk zo'n 16 graden geworden en op de camping nog even buiten een biertje gedronken.
Stenen, beton en asfalt
Een snijdend koude wind rukt me bijna de camperdeur uit de hand als ik vanochtend uitstap om naar de douches te gaan. "Rather cool today" zegt de buurman, "yesterday 60 degrees and now 30". Het blijft lastig, die andere eenheden hier, gelukkig heb ik een handige app die alles kan omrekenen.
Niet alleen het leven is een kwestie van keuzes maken, ook reizen dus. Er zijn diverse varianten van Route 66, de oudste van voor 1940 en diverse latere routes. We besluiten om voor de oudste te gaan, die komt in ieder geval door alle plaatsjes en vermijdt de latere omleidingen.
Wat me iedere keer in dit land weer opvalt is de schijnbare willekeurigheid waarmee de huizen in de lintbebouwing zijn neergezet. Verder naar achteren, meer naar voren, achter een boom of juist ervoor, ze doen maar wat. Ons bevalt het wel, het geeft een afwisselend beeld en gevoel van vrijheid (minpunt is dan wel de vrijheid om regelmatig alle schroot en afval gewoon naast of voor het huis te dumpen).
We rijden o.m een stuk dat nog uit het originele wegdek van rode bakstenen bestaat, verder stukken waar het oude betonnen wegdek pal naast de huidige route ligt (de auto's waren toen aanzienlijk smaller aan de breedte van de weg te zien), stukken met versleten beton (om de veren te testen) en stukken met glad asfalt.
Bij de vele fotostops vandaag geen belangstellenden met het obligate "Hi there, how are you doing?" en "And where are you from, folks?" waarschijnlijk te guur weer.
In Carlinville rijden we door een wijk waar 152 zg Sears Homes staan uit 1918. Sears & Roebuck is een postorderbedrijf dat destijds kant en klare huizen verkocht! Ze werden afgeleverd en terplekke in elkaar gezet. Amerika, het land van onbegrensde mogelijkheden....
Het bezichtigen van de Chain of Rocks Bridge ging niet door, gesloten wegens renovatie! Hebben wij weer. Deze brug over de Mississippi heeft een knik (!) in het midden, iets met ondergrond en pijlers geloof ik. Tegenwoordig alleen voor voetgangers en fietsers, maar vroeger ook voor auto's en trucks. Gezien de breedte zal dat dringen geweest zijn, vooral bij die knik!
Tja en dan steek je Old Man River over en rijd je zo Saint Louis in Missouri binnen, niet bepaald een provincie stadje. Hier begon vroeger voor veel pioniers de trek naar het westen, vandaar dat het monument de Gateway Arch gebouwd werd (192 m hoog) ter herinnering aan deze westwaartse expansie van de Verenigde Staten tussen de jaren 1803 en 1890 (Bloedbad van Wounded Knee).
We rijden er bijna onderdoor om daarna via een net van snelwegen uiteindelijk aan de zuidkant van de stad terecht te komen om wat verderop bij een camping aan Route 66 aan te komen. Morgen vervolgen we de route door Missouri, alweer een staat erbij op onze conduite staat.
Missouri
Missouri heeft een heel ander landschap dan Illinois. Heuvelachtig met veel groen (nou ja, in de zomer dan, het groen moet nog komen). Weinig agrarisch, wel regelmatig veeteelt en ook druiven, verrassend genoeg.
Grote stukken van de originele Route zijn hier opgeslokt door de Interstate of gewoon verdwenen. De I44 is de hele dag dan ook vlak bij, en soms onder onze wielen. In de plaatsjes zijn de gevolgen die de aanleg van zo'n snelweg hebben meegebracht duidelijk zichtbaar, gesloten en vervallen motels en eethuizen, onderkomen mobile homes parken waar de armoede van afdruipt. Veel afval en sloop materiaal bij huizen, verf lijkt een produkt uit een ver verleden. Misschien zijn het ook nog steeds gevolgen van de crisis, we weten het niet.
Gelukkig zijn er ook plaatsen waar het duidelijk wat beter gaat zoals Cuba Missouri. Hier zijn veel fraaie en kleurrijke muurschilderingen te bewonderen, iets wat we dan ook met veel plezier doen ondanks de gure wind en een schraal zonnetje die de temperatuur nauwelijks tot 7 graden doet stijgen. Koffie drinken we in een zaakje van een hobby bakster, die de vitrine vol heeft staan met zelf gebakken cakes, taarten en pie's. Dan slaan we de lunch maar een keer over.
Een paar geplande "roadside atractions" moeten we overslaan, de weg er naar toe is afgesloten, jammer maar helaas.
Aan het eind van de rit doen we nog wat boodschappen in een lokale supermarkt en vanwege St. Patrick's Day slaan we ook maar wat Guinness in, wel zo passend.
4 Down, 4 to Go
Vrij snel na de start blijken we in Springfield de bordjes omgedraaid te hebben of zoiets, wat een omweg van zo'n 35 km betekent. Ach, we hebben vakantie en voorlopig nog tijd zat.
Het landschap wordt gaandeweg de dag steeds weidser, langzaam raken we uit de verstedelijking, iets wat ons prima bevalt.
Vandaag spreken we met Barbara (Barb) Turner die de erfenis van haar vader beheert: een oud (het zal hier eens niet oud zijn!) Sinclair benzinestation en garage alles volgestouwd met oude meuk: Gary's Gay Parita.
Verder veel info van een vrijwilliger bij Boots' Court, een van de favoriete motels van Cary Grant. Natuurlijk veel te veel tips om allemaal te onthouden, maar het enthousiasme spat er vanaf.
We stoppen ook nog in Spencer, een dorpje dat bestond uit benzinestation, saloon (met kapsalon), kruidenier en zaadwinkel (?). Hier zie je ook weer duidelijk wat de nieuwe snelweg betekende voor de mensen langs Route 66. Er woont nu niemand meer, er is wel met behulp van vrijwilligers e.e.a. gerestaureerd. Verderop in Kansas zien we hetzelfde in het dorpje Galena, al wonen daar nog wat mensen, maar waarom...?
In Oklahoma rijden we door prairie gebied, veel hele grote lappen omheind grasland, waar het en der (meestal) zwarte koeien en kalfjes grazen.
Aan het eind van de middag landen we op een camping bij het Cherokee casino ten noordoosten van Tulsa, de stad van J.J. Cale en het Art Deco museum wat we morgenochtend willen gaan bezoeken.
Oklahoma
Vandaag worden we wakker van het geluid van paardenhoeven en gefluit, we staan pal naast een paarden racebaan en er wordt al voor achten flink getraind. Apart. Onderweg naar Tulsa stoppen we bij de befaamde Blue Whale, weer zo'n privé project van een min of meer creatieve Amerikaan. De walvis ligt vrolijk grijnzend in een grote vijver, grappig maar wel oer- en oerlelijk!
Het bezoek aan het Art Deco museum gaat niet door, in het Centrum van Tulsa kun je met een camper dus nergens parkeren, behalve heel kort.
Koffie drinken we in een druk beklant café waarvan de eigenaar waarschijnlijk een trein liefhebber is. Door de hele zaak hangt boven ons hoofd een modelspoorbaan waar een treintje rondjes draait en overal staan vitrines met modeltreintjes en aanverwante spullen. Lekkere coconut pie trouwens.
Het weer wordt in de loop van de dag wat minder, de zon verdwijnt en het gaat weer stevig waaien. We rijden rustig richting El Reno met onderweg nog wat oude tankstations en motels, verder een oude brug waar de camper qua hoogte net onderdoor gaat en nog een stadje met allemaal muurschilderingen. In Oklahoma City (o so pretty) laten we het centrum links liggen waardoor we er redelijk vlot doorheen komen.
Vandaag de camper neergezet op de parkeerplaats van een Walmart Superstore tussen andere campers en wat trucks. Geen voorzieningen, maar ook geheel gratis. En WiFi van de naastgelegen overbekende burgerketen.
the Great Dustbowl
Voordeel van zo'n "ukkepuk" is dat het benzine verbruik wat lager is (1 op 5,5) en dat je er nog redelijk simpel mee kan parkeren. Het verbruik is natuurlijk flink, maar de gemiddelde benzineprijs van omgerekend zo'n 55 ct per liter maakt weer veel goed (we blijven Nederlanders nietwaar).
Prima geslapen vannacht op de parkeerplaats van Walmart tussen enkele andere campers en trucks. Wel veel wind, de camper staat af en toe flink te schudden. Ook goed afgekoeld vannacht, de verwarming doet (weer) goede zaken. Vandaag een erg mooi gebied met veel oude stukken van de route. Het wegdek bestond in de begintijd uit betonplaten met een opstaande rand (10cm) aan de zijkant, waardoor je in een soort bak rijdt. Hier en daar een opening om het regenwater af te voeren. Wel apart maar geen succes, auto's uit die tijd hadden houten spaken, die er uitbraken als de rand geraakt werd.
Het landschap, licht glooiend is erg wijds, dit is het zuidelijke stuk van de Great Plains, in de jaren 30 van de vorige eeuw de Great Dustbowl genoemd. Na enkele jaren van droogte ontstonden er enorme zandstormen, mede veroorzaakt door de zeer intensieve en eenzijdige landbouw bewerking. De toplaag werd letterlijk weggeblazen! Dit en de grote depressie veroorzaakte een enorme volksverhuizing van de boeren uit Oklahoma (Okies) naar Californië, gelokt door veel te rooskleurige flyers. Ze namen allen de Route 66 om opnieuw en nog erger uitgebuit te worden (lees er de Grapes of Wrath van John Steinbeck maar eens op na).
We bezoeken vandaag in Clinton het door velen aangeprezen Oklahoma Route 66 Museum en dat is inderdaad zéér de moeite waard. Daarvoor drinken we eerst koffie in een replica van Lucille's Roadhouse, geheel in jaren 50 stijl. Er zijn slechtere plekken om koffie te drinken. Het origineel staat een paar mijl terug aan de route en is niet meer in gebruik. We verwonderen ons opnieuw over de enorme lunches die op deze tijd (half twaalf) al op tafel verschijnen en over het verbaasde gezicht van de serveerster als we geen (gratis) 2e beker koffie willen. Ook geen koffie voor onderweg, we vinden 1 kwart liter wel genoeg!
We stoppen vandaag wat vroeger dan anders, in Sayre zo'n 35 km voor de grens met Texas om neer te strijken in het Sayre City Park. Er staan nog 4 andere campers en de camping kost slechts 12 dollar (geld in een envelopje, in een bus stoppen en gaan staan). Het is inmiddels heerlijk weer, de wind is gaan liggen en we kunnen tot 19 uur lekker buiten zitten. Morgen naar Texas, richting Amarillo (ik ga er vanuit dat Toiny de weg er naar toe zonder vragen wel kan vinden).
Weids, Weidser, Weidst
Vandaag een eerste tegenvaller, we denken aan het eind van de middag te gaan staan in het Palo Duro Canyon statepark maar ... alle 3 de campings vol! Springbreak in Texas en Oklahoma, daar hebben we geen rekening mee gehouden. Net voor de ingang op een wat provisorische camping gaan staan, kunnen we morgenochtend het park in.
Prachtige dag vandaag, na een koud begin (2 graden) wordt het uiteindelijk zo'n 20 graden. Nog 2 plaatsjes te gaan in Oklahoma, eerst Erick de Redneck Capital of the Word (naar eigen zeggen dan). Geen mens te bekennen, wel veel oude meuk en vervallen gebouwen. Treurigheid alom, en dat blijft het wel zo'n beetje de hele dag. We rijden nu regelmatig tussen katoenvelden met nog wat plukken verwaaide katoenbollen. En dan Texola met op de wand van een vervallen diner:
There's no other place
like this place
anywhere near this place
so this must be the place.
Geen speld tussen te krijgen toch?
We rijden Texas binnen (alweer een staat op onze toch al lange lijst) en langzaam wordt het landschap steeds weidser. Katoenvelden en verder gras, gras en nog eens gras (lang en geel). Wij zijn allebei geen grote bos liefhebbers, we kijken graag van ons af. Nou dat komt dan hier goed uit, bomen zijn er nauwelijks, alleen daar waar een huis staat soms. Er liggen hier nog wat oude stukken tracé, een heel stuk van de originele dirt-road die we maar links laten liggen en de nieuwe Interstate is nooit ver weg. Je kunt je erg goed het gevoel van verlatenheid voorstellen wat reizigers hier vroeger gehad moeten hebben.
We stoppen bij een juweel van een Art Deco service station uit 1931: benzinepomp, garage en diner. De diner bezichtigen we, originele meubels, zorgvuldig opgeknapt en 2 zeer vriendelijke vrijwilligsters. Er wordt zelfs gratis koffie aangeboden, iets wat we niet afslaan. En ja hoor, ook Elvis is hier geweest zoals al op veel andere plekken langs de route.
We rijden nog langs een scheefstaande watertoren en het grootste kruis van het westelijk halfrond: 65 m hoog, om daarna bij Amarillo af te slaan richting de in het begin van dit verhaal genoemde Canyon.
We zitten heerlijk tot 19:30 buiten in het zonnetje en er is zowaar ook nog WiFi.
Canyon en Steak (Yeehaw)
We kiezen een 'hike' uit van bijna 10 km naar een bijzondere rotsformatie, het 'lighthouse'. Met een temperatuur van ongeveer 27 graden onder een strak blauwe hemel wordt het toch nog redelijk pittig, gelukkig staat er af en toe een bankje. Bij het eindpunt (tevens keerpunt) kletsen we wat met een Amerikaanse die met haar 3 kinderen op Springbreak is in een 'pop-up camper' ( vouwwagen?) En wandelen weer rustig terug. We maken daarna het rondje door het park nog af en besluiten dan om richting Amarillo te rijden en op tijd een camping te zoeken. We zijn toe aan een douche! We strijken neer op de Amarillo RV ranch en regelen meteen voor 's avonds een gratis limo naar de nabijgelegen Big Texas Steakhouse & Brewery. Amerikaanser dan dat kun je het niet krijgen, souvenir winkel, shooting gallery, ijstent, bar en restaurant in een! Op speciaal verzoek serveren ze er een 72 ounce (ongeveer 2 kg!) steak, indien je die binnen 1 uur op eet krijg je de maaltijd gratis. Absurd, maar er zijn mensen die dat lukt! We hebben er overigens wel heerlijk gegeten en gedronken en worden na afloop door de limo weer keurig voor onze camper afgezet.
Morgen weer verder, om te beginnen door Amarillo, ben wel benieuwd of Sweet Marie na al die jaren wachten er nog is (eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels).
van Texas naar New Mexico
De weg ten westen van Amarillo lijkt langs een liniaal getrokken, zo recht. Het is vandaag weer lekker warm (28 graden) en het waait fors over de enorme vlaktes. In Adrian is een dikke streep dwars over de weg getrokken, we zijn halverwege! Het Midpoint Café is helaas gesloten, maar gelukkig hebben we de foto's nog.
We rijden New Mexico binnen, klokken 1uurtje terug dus, van Central Time naar Mountain Time. Het landschap begint te veranderen, veel struikjes tussen het gras (vooral Cholla's, een cactussoort waar je beter maar uit de buurt kunt blijven) en geen windmolens meer (in Texas staan er vele honderden in het land).
We naderen Tucumcary, ik ken de naam van het prachtige nummer van de ook al veel te vroeg overleden Lowell George (Little Feat): Willin (I've been from Tucson to Tucumcari, Tehachapi to Tonapah). In Tucumcary staat het beroemde Blue Swallow Motel, iedere kamer een eigen garage met een muurschildering, en fleurige stoeltjes om lekker buiten te zitten.
We rijden verder tot Santa Rosa, morgen gaan we de route rijden zoals die tot 1937 bestond, via Santa Fe.
De Santa Fe loop
De route voert door Pecos National Historicus Park, waar we een wandeling maken langs overblijfsels van de Pecos Pueblo. In dit Indianen dorp woonden destijds zo'n 2000 mensen, ze leefden van handel en landbouw. Een klein Nationaal Park, en nog gratis ook.
In Santa Fe aangekomen besluiten we om de grote parkeerplaats op te zoeken waar we in 2011 ook stonden, vlak bij het centrum. Je kunt daar met een RV verder nauwelijks parkeren, maar als we de prijs te horen krijgen is het wel even slikken: 20 dollar voor een 1/2 dag (dubbel tarief, we gebruiken immers 2 plekken)! We nemen extra veel tijd voor de wandeling door het centrum en strijken ook nog neer op een terras op de 1e verdieping (voor Amerikanen de 2e dus) met uitzicht op de Plaza.
Uiteindelijk rijden we een stukje richting Albuquerque en gaan staan op een ruime en goedkope camping aan een stuwmeer van de Rio Grande.
NB helemaal vergeten te vermelden: het is hier al weer een paar dagen korte boksen en blote mouwen weer. Heerlijk!
Indianenland
De Amerikaanse wetgeving is voor Europeanen toch moeilijk te volgen, zeker op het gebied van winkel en de verkoop van alcohol. We stoppen vandaag vrij snel na het vertrek ( buiten ontbeten overigens!) bij een grote supermarkt om het e.e.a. aan te vullen. De rijen van het bier, wijn en sterke drank zijn afgesloten. Een vriendelijke medewerker legt uit dat in New Mexico op zondagochtend geen alcohol verkocht mag worden! We hebben geen zin om nog 3 kwartier te wachten, dat komt straks dan wel. Als we later op de dag het bij een andere supermarkt nog eens proberen, blijken we toevallig in een reservaat te zijn. Tja, daar mag geen alcohol verkocht worden! Albuquerque, waar we doorheen moeten is niet veel bijzonders. De grootste stad van NM, modern maar wel veel in de adobe stijl en kleuren. We zien nog wel een aantal leuke muurschilderingen, opvallend zoveel we die deze vakantie zien. We rijden een stuk van het verkeerde traject (ook hier weer 2 varianten), we willen de route door de mooiste omgeving doen, dus omkeren maar.
Het landschap ten westen van Albuquerque is zeer de moeite waard, soms glooiend met weidse uitzichten, som vlak. We genieten! Veel verlaten restanten weer van vroegere nering, de Interstate is misschien dan wel een erg efficiënte infrastructuur (met dank aan Ike), maar er is ook veel kapot gegaan daardoor.
We maken nog een side-trip naar een prachtig gebied met flink wat zandsteen formaties, waarbij we het eerste stuk langs een groot lavaveld rijden! We moeten het hele stuk wel ook terug, het ommetje wat we wilden rijden blijkt een heel eind via een dirt-road te gaan, daar gaan we de camper niet aan wagen.
We gaan staan op een camping met grote stukken lava aan de zijkanten en moeten ons voorbereiden op een koude nacht, althans volgens de camping beheerster. We zullen zien.
Naar Arizona
Vanacht even wakker gelegen door het schudden van de camper, de wind was wel heel stevig aangetrokken. We gaan vandaag verder richting Arizona door een fraai landschap met veel rode rotsen. Route 66 is hier voor een flink stuk verdwenen onder het tracé van Interstate 40, jammer maar het is niet anders. Bij de Continental Divide, de waterscheiding die dwars van noord naar zuid door de USA loopt (Across the Great Divide, waar ken ik die tekst toch van?) pakken we het oude tracé weer op.
Gallup blijkt een leuk stadje (een lange rechte straat van flink wat mijlen) met veel oude neon borden en heel veel winkels met Indiaanse spulletjes. De Santa Fe Railway loopt evenwijdig aan de hand, wat weer flink wat getoeter oplevert.
In Arizona aangekomen rijden we meteen het Navajo reservaat binnen, wat je meteen merkt aan de hoeveelheid Trading Posts. De Native Americans (zoals je ze politiek correct moet noemen) zijn natuurlijk ongelooflijk slecht behandeld, maar hier kunnen ze in ieder geval wraak nemen met hun casino's waar de overgrote meerderheid alleen maar geld achter laat en de Trading Posts waar ze allerlei 'originele' indiaanse spullen ver boven de werkelijke waarde aanbieden.
Het landschap blijft prachtig en afwisselend, een genot om hier doorheen te rijden. We hebben vandaag weer een uur extra, Arizona heeft nl zo'n 50 jaar geleden al besloten om aan die onzin van zomertijd niet mee te doen (behalve de reservaten dan, ach ...) dus de klok kan weer 1 uur terug. We gaan van de route af om Petrified Wood en Painted Desert NP te bezoeken, buitengewoon de moeite waard. We stoppen natuurlijk bij elk viewpoint en maken een wandeling door de badlands van Painted Desert. Wat een fascinerend gebied is dit toch. Hoewel het de tweede keer is zijn we toch weer onder de indruk. We laten de wandeling langs al het versteende hout voor wat ie is, de dichtstbijzijnde camping is nog bijna een uur verder.
Net als afgelopen nacht wordt ook de komende weer naar verwachting fris (rond het vriespunt) maar zolang het overdag maar mooi is kan ons dat verder niet deren (en het dekbed is lekker warm). Morgen verder naar het westen, richting Grand Canyon.
Songteksten, een krater en politieagenten
Het is fris deze morgen na een koude nacht, maar we zitten dan ook al op ruim 1500 m. De eerste stop is bij de oude Jack Rabbit Trading post, midden in Navajo gebied. Toiny scoort hier een fraaie ring, koelkast magneet en kadootje voor de buurvrouw. Ik loop naar buiten met een Route 66 T-shirt en het onvermijdelijke petje. Ik zie nog hoe een bijna tandeloze indiaan uit een apart hok 2 flessen haalt, cash afrekent en de buit onder z'n slobbertrui in de broeksband stopt. Ja,ja en ons maar wijsmaken dat er in de reservaten geen alcohol verkocht mag worden! De, overigens zeer aardige eigenaar is ook een Navajo!
We zijn er in 2013 al eens geweest, maar we komen er nu toch weer door, Winslow Arizona dus stoppen we toch maar even bij "Standing on the corner". Inmiddels is de muurschildering wat aangepast en staat er nu ook een beeld van Glenn Frey, 2 jaar geleden op 67 jarige leeftijd overleden. Voor degenen die nu even niet weten waar ik het over heb, het gaat hier over "Take it Easy" van de Eagles:
Well, I'm a standing on a corner
In Winslow, Arizona
And such a fine sight to see
It's a girl, my Lord, in a flatbed Ford slowin' down to take a look at me
Deze tekst is trouwens geschreven door Jackson Brown, die destijds bij de band woonde.
We rijden verder, nu hoofdzakelijk over de I40 die in dit stuk van Arizona over het traject van Route 66 heen is gelegd. Prachtige bijna oneindige woestijn, een kaarsrechte weg en aan de horizon de besneeuwde toppen van de San Francisco Peaks bij Flagstaff. We gaan wel even van de weg af om een bezoekje te brengen aan Meteor Crater, een enorm gat in de woestijn van zo'n 50.000 jaar oud. Met een diepte van 220 meter en een diameter van bijna 1500 meter de grootste meteoor krater ter wereld. Natuurlijk wel met visitor center, video, museum en gift shop, maar toch zeer indrukwekkend.
Verderop door Simons, wereldberoemd omdat het genoemd wordt in "Get your kicks on Route66":
"You'll see Amarillo and Gallup, New Mexico
Flagstaff, Arizona don't forget Winona"
We zijn er doorheen voordat we zelfs weten dat we er zijn!
We rijden door, brengen een heel snel bezoekje aan Flagstaff, wat er ook niet echt interessant uit ziet (aardige politie agenten daar overigens) en gaan richting Williams. Onderweg bij een Mac Donalds check ik op internet of er nog plaats is op de camping van Grand Canyon, maar nee dus (het is hier in Arizona springbreak). We rijden een camping op zo'n 50 mijl voor Grand Canyon, dat is ons doel voor morgen.
Grand Canyon
We hebben de Grand Canyon al eerder bezocht, maar als je toch weer in
de buurt bent... De eerste keer op de rand van die enorme scheur in de
aarde benam me bijna de adem, zo ontzagwekkend is dat schouwspel. Dat
gebeurt nu niet meer, maar indrukwekkend blijft het. Het is vandaag ook
nog eens prachtig zonnig weer, waardoor de verschillende kleuren van de
diverse aardlagen goed uit komen. Het is even zoeken naar een
parkeerplaats vakantietijd dus druk. Voor de ingang staat zelfs een
kleine file, alle 5 de doorgangen zijn nu open. We besluiten om een
flink stuk langs de rand (de South Rim) te gaan lopen, nadat we eerst
een beker koffie naar binnen werken, zittend in het zonnetje. Wat de
koffie betreft, we hebben tot nu toe alleen maar een prima bakkie gehad,
dat was de eerste keer, 14 jaar geleden wel anders.
Tijdens onze
wandeling verbazen we ons regelmatig over de waaghalzerij (althans
volgens ons) die sommige mensen uithalen omwille van een mooie foto. Er
lopen ook hier veel halve zolen rond.
Ergens halverwege lopen er een
tiental Elks (Wapiti herten) in de buurt van het pad rustig te
scharrelen. Ze trekken zich weinig van ons mensen aan (wij zijn te gast,
zij horen hier) behalve als je net iets te dichtbij komt. Dan worden ze
meteen agressief zoals een brutale jongeman tot zijn schrik merkte.
Zo
wandelen we rustig door, fotootje, filmpje, fotootje en steeds maar met
dat ontzagwekkende uitzicht. Na een uurtje of twee en een half, komen
we bij Bright Angel lodge en strijken we neer in de bar voor een lokale
IPA en een hotdog met frietjes. Daarna gaan we naar de bushalte (er
rijden hier shuttle bussen die alle uitzichtpunten aandoen) om naar de
parkeerplaats terug te keren.
Terug naar Route66 (80 km over een
kaarsrechte, licht golvende weg) om in Williams nog even uit te stappen
en wat rond te lopen. Hier kwam destijds een eind aan Route66 met het
gereed komen van de laatste omleiding via de Interstate. Veel toeristen
en gift shops, maar wel leuk. We rijden door naar Seligman, tijd voor
een biertje.
De WiFi is hier nogal krakkemikkig, dus de foto's komen een andere keer.
het wilde Westen
Vandaag rijden we een prachtig stuk van het oude traject van Route
66, van Seligman naar Needles. Eindeloze stukken woestijn en een
kronkelende weg met haarspeldbochten door de Black Mountains. Dat moet
vroeger afzien zijn geweest voor de reiziger in die gammele auto's van
destijds.
Eerst lopen we even door Seligman, tourist-trap nummer één
van vandaag. We maken nog net mee dat een club Duitse bikers op gehuurde
Harley's vertrekt, voorafgegaan door een Ford V6 pickup uit 1946 die in
Seligman geparkeerd staat. De eigenaar wil wel even laten zien dat het
oude beestje het nog prima doet.
In Kingman stoppen we voor een lunch in een originele jaren 50 diner, Mr. D's Route66 Diner.
Dan
gaat het richting Oatman, de weg naar de bergen is recht en vlak, 30
mijl lang. Het duurt een tijd voordat die bergen dichterbij komen, maar
we sukkelen rustig door en beginnen uiteindelijk aan de stijging naar de
pas. In de jaren 30 durfden veel reizigers dit stuk niet te rijden, er
werden lokale chauffeurs ingehuurd om de klus te klaren. Voertuigen
langer dan 40 voet mogen er niet overheen, voor ons geen probleem dus.
Het valt dan ook allemaal wel mee, we komen heelhuids aan in Oatman,
tourist-trap nummer twee van vandaag. Toen dit mijnstadje destijds
verlaten werd omdat er niets meer te delven viel, werden de ezels
(gebruikt voor al het transport) achter gelaten. De nakomelingen daarvan
lopen nu nog steeds rond in het gebied en zijn natuurlijk ook in het
stadje te vinden, waar ze veel aandacht en voer (wortels) krijgen van de
toeristen. Het kan soms even duren voordat ze bereid zijn opzij te gaan
voor het verkeer, ze blijven koppig als een ezel.
We rijden richting
Needles, dat aan de andere kant van de Colorado rivier ligt, in
Californië. De achtste en laatste staat van Route 66, de negende alweer
van deze reis. We vinden een leuke plek aan de oever van de rivier, het
is er 30 graden dus wat willen we meer.
De WiFi is ook hier
krakkemikkig, van foto's uploaden zal hier ook wel niks komen. We hopen
morgen en overmorgen een plaatsje te vinden op een van de campings in
Joshua Tree NP, daar is geen internet of telefoon verbinding dus kan het
even duren voordat er een update komt.
Joshua Tree
Vandaag ontbijten we buiten, aan de oever van de Colorado rivier. We
zijn wel de enigen, Amerikanen zijn niet zo'n buitenzitters, behalve dan
als ze in een Staats of Nationaal Park kamperen. We volgen nog even
Route 66, totdat we op een omleiding stuiten. Die staat ook in het boek,
heeft te maken met 2 bruggen die al 2 jaar afgesloten zijn. Onderhoud
aan bruggen is sowieso een probleem in de USA (en aan wegen ook zoals we
regelmatig merken). Dus dan maar de extra 30 mijl via de snelweg, veel
wegen zijn er verder niet. We zijn in de Mohave Desert, in de zomer
onbarmhartig heet, waardoor veel reizigers destijds dit stuk 's nachts
reden (nog voor de tijd van de airco dus). Nu valt de temperatuur nog
mee, zo'n 29 graden.
In Amboy verlaten we de Motherroad, een dag
later zal blijken definitief. We slaan af naar 29 Palms, waar een van de
ingangen is van het Yoshua Tree NP. Daar wacht ons een flinke
teleurstelling, alle 9 (!) campings vol. We hadden dit gezien de
paasvakantie wel een beetje verwacht, maar toch...
Na 14 jaar zien we
dit gebied weer terug en het is nog steeds even indrukwekkend. Vooral
de enorme hoeveelheid Joshua Tree's die hier groeien blijft een
schitterend gezicht. Deze yuca in boomvorm kreeg destijds zijn naam van
de Mormoonse kolonisten, de vorm deed hen denken aan Jozua die zijn
armen ten hemel hief. We brengen hier enkele uren door, wandelingetje,
stukje rijden, wandelingetje, opnieuw een geweldige ervaring.
Uiteindelijk rijden aan de westkant het park weer uit en gaan op zoek
naar een camping. Die vinden we in Yuka Valley, duur maar wel heel
netjes en een prima douche, waar we inmiddels wel aan toe zijn (en aan
iets anders ook, maar voor wie ons kent spreekt dat vanzelf).
Afscheid van the Motherroad
Vandaag maar weer eens een luxe ontbijt, Bacon and Eggs buiten aan de
picknicktafel. Gisteravond vertelde de buurvrouw dat we moesten
oppassen, ze had een slang ontdekt! Een uurtje later stond er een
ambulance met knipperende lichten voor haar caravan en werden haar
ontblote benen onderzocht, toch gebeten? We zijn het maar niet gaan
vragen, vanochtend zat ze gewoon buiten een sigaretje te roken, dus het
zal wel geen giftige geweest zijn. We rijden naar Barstow om daar de
Route 66 weer op te pakken. Prachtige rit, dwars door de woestijn. De
weg langs een liniaal getrokken met aan de horizon bergen die maar niet
dichterbij komen. Mooi om te zien hoe ieder struikje in de woestijn z'n
eigen stukje grond opeist. Alles staat ruim een halve meter van elkaar
af. Van boven af moet het er uit zien alsof het aangeplant is.
In
Barstow blijkt dat we eigenlijk wel een flink stuk hebben omgereden en
gaan we maar eens stevig in discussie hoe we nu verder willen. Maken we
de route af, of mijden we Los Angeles en gaan we op weg naar de
kustroute. Zoals altijd zijn we het toch snel eens, we hebben beiden
niet zo'n zin in al die voorsteden van LA en dus gaan we met een grote
boog richting kust. We stoppen in Bakersfield en installeren ons op een
camping midden tussen de bloeiende en zeer zoet ruikende
sinaasappel-bomen.
Toiny stuurt een Whatsapp naar een nicht in
California, die binnen 5 minuten via hetzelfde medium enthousiast
opbelt. Ze wil ons graag ontmoeten, we spreken af dat als we bij San
Francisco zijn we weer even contact opnemen.
Naar de kust
Gisteravond hebben we een uurtje aan de picknicktafel gezellig zitten
te bomen met een Amerikaans koppel, ongeveer van onze leeftijd. Hij een
gewezen hippie, heeft de Route 66 diverse keren afgelegd op zijn motor (
wel al een tijdje geleden). Zij door Europa getrokken in een gehuurd
Westfalia camperbusje zo rond 1980. Pas de volgende dag valt ons in dat
we in die tijd op een camping in Zuid Frankrijk een groep Amerikanen in
zo'n busjes hebben ontmoet! Het zal toch niet ....? We zullen het nooit
weten. Leuk gesprek, we waren het over veel dingen eens, zoals de
slechte toestand van de wegen hier, de idiote houding t.o.v. het
wapenbezit, religie als bron van veel ellende. Verder veel tips over de
kust van California, al wisten ze dan weer niet dat Hwy 1 nog steeds
niet helemaal open is vanwege de mudslides van vorig jaar.
Vandaag
rijden we richting kust, het eerste uur over een alweer eindeloze weg
door werkelijk eindeloze velden vol fruit bomen. De grootschaligheid van
de USA is hier wel heel duidelijk zichtbaar, ongelooflijk hoeveel
boomjes hier staan. Ik moet meteen denken aan het laatste deel in the
Grapes of Wrath, hopelijk zijn de arbeidsvoorwaarden voor de arbeiders
inmiddels wel verbeterd, maar ik vraag het me af.
Verder gaat de reis
door een schitterende route langs de Saint Gabriel mountains en de
Sierra Madre. Na de winterkleuren van het Noordoosten, het grijs en geel
van de woestijnen nu dan het groen van California. Minder leuk dat
naarmate we de oceaan naderen, de temperatuur omlaag gaat. Het is wat
mistig aandelen kust, iets wat hier vaak voor schijnt te komen. Bij
Pismo beach is het wel erg druk, Zandvoort maar dan met palmbomen. We
vinden ternauwernood plek op de camping van Moro Bay Statepark, het is
er vol. We hadden gehoopt dat de vakanties voorbij zouden zijn, mooi
niet dus. Wel een ontzettend leuk aangelegde camping pal aan de baai
naast een golfbaan (jammer dat ik m'n golfbewijs thuis heb gelaten...).
Het is een typisch Amerikaanse gezinscamping, veel tentjes, zigzag
fietsende kinderen, picknicktafels vol gestapeld met etenswaren en
frisdranken.
We wandelen even naar een uitzichtpunt en drinken een
biertje op het terras van het jachthaven café. Terug op de camping raken
we aan de praat met een senioren koppel kamperend in een tent
(eigenlijk moet ik zeggen worden we aan de praat gehouden), duidelijk
liefhebbers van spirituele dranken, zij een Engelse (na 50 jaar nog
steeds te horen), hij bepaald geen fan van kapper en tandarts. Hij kwam
overigens wel op de proppen met een grote kruik prima lokaal gebrouwen
stout!
California Highway 1, deel 1
Rustig aan is vandaag het motto. We slapen een beetje uit, het weer
is wat grijzig met een flauw zonnetje. We stoppen even bij de uitgang
van het State Park, daar is WiFi ontvangst en kunnen we even checken of
er nog boodschappen zijn en of er nog wat bijzonders is gebeurd.
Ook
hier weer borden met Save out Water erop, California heeft te lijden
onder flinke droogte. De oproep heeft meer te maken met het tekort dan
met milieu bewustzijn denk ik. Als je kijkt naar de ongelooflijk grote
hoeveelheid afval die hier overal geproduceerd wordt, zijn Amerikanen
niet erg met het milieu bezig. Alleen al in de supermarkt! Ik heb nog
niemand gezien die bv een eigen boodschappentas bij zich heeft, alle
boodschappen worden door de cassiere in plastic tasjes gedaan, meestal
maar 3 of 4 zaken per tasje. Wij hoeven dus geen afvalzakken te kopen,
die krijgen we zo meer dan genoeg.
Het stuk van Hwy 1 dat we vandaag
gaan rijden is niet zo lang, zo'n 35 mijl. Verderop is de weg
afgesloten, nadat een jaar geleden over een afstand van ik meen 2 mijl
een halve berg modder naar beneden kwam, een zg mud-slide.
In het
eerste plaatsje maar even tanken, het goedkope is er in California wel
vanaf, de benzine is hier 1 dollar per gallon en vaak nog meer duurder
dan in de vorige staten. Dat en de campingprijzen hier aan de kust
zullen de komende week het uitgavepatroon flink doen stijgen.
In het
volgende dorp stoppen we voor koffie en cake bij de lokale bakery. Vers
brood, baguettes en wel 30 verschillende soorten cake en pie staan er in
de vitrines. Het brood bevat waarschijnlijk gouden munten of zo, gezien
de prijs.
De route hier is nog niet erg spectaculair, maar wel al
erg aangenaam om te rijden (al zullen niet alle medeweggebruikers achter
ons het daar mee eens zijn, gelukkig is het rustig en zijn er
inhaalmogelijkheden genoeg). Jammer dat er boven de mooie groene bergen
in het binnenland nog steeds wat mist hangt, blijkbaar een veel
voorkomend verschijnsel hier. Er zijn nogal wat parkeerplekken om van
het uitzicht te genieten (Vista points). We rijden uiteindelijk tot aan
Eliphant seals Vista point, waar honderden zee olifanten verblijven. Het
stikt er werkelijk van die enorme beesten, op een enkeling na liggen ze
allemaal in allerlei houdingen op het strand te zonnebaden. Met hun
voorvinnen gooien ze af en toe zand over zich heen en soms moet er een
niessen. Er is boven het strand een grote parkeerplaats en een lang
wandelpad aangelegd met informatie borden. We vinden dit allebei wel
heel erg boeiend om dit van zo dichtbij mee te maken. De hele populatie
bestaat uit zo'n 20.000 (!) exemplaren, maar die zijn er nooit allemaal
tegelijk. Ze komen ieder jaar vanuit Alaska hier naar toe, heel
bijzonder dat ze dan steeds op hetzelfde stukje strand terecht komen.
Iets
verder staat nog een vuurtorentje, maar de weg er naar toe is
afgesloten. Vanaf hier gaan we de weg weer terug, een paar mijl verderop
is de afsluiting.
We rijden nog het landgoed op van Hearst Castle en
maken vanaf de parkeerplaats onder aan de berg een foto. We vinden $25
pp wel erg veel voor de waan van een absurd rijke potentaat, dus rijden
we door naar een State Park vlakbij, Hearst San Simeone. We krijgen een
leuke plek, 10 minuten lopen van het strand en brengen de rest van de
dag door met lekker niets doen.
Politie, Missies en Pinnacles
We krijgen inmiddels een goede band met de Amerikaanse politiemacht.
Rustig rijdend over een prima weg (ja, ja die zijn er ook dus) worden we
door een State Trooper naar de vluchtstrook verwezen. Hij wijst ons
erop dat we het verkeer aan het ophouden zijn en dat zoiets niet de
bedoeling is. "Waarom rijden jullie in hemelsnaam 45 mph terwijl je 55
mag? We genieten van het mooie landschap, officer". Hij legt uit dat je
in zo'n geval moet uitwijken om het andere verkeer door te laten. Anders
krijg je irritaties en onverantwoorde inhaal manoeuvres. Alsof ik
verantwoordelijk ben voor het feit dat iemand haast heeft, had ie maar
eerder moeten vertrekken! Maar deze gedachte houd ik wijselijk maar voor
me. We bedanken de vriendelijke agent voor zijn wijze raad en stuiven
ook nu weer zonder bon er vandoor.
We rijden vandaag die flinke
omweg, veroorzaakt door de mudslide. Wel een prachtige route, vandaar de
niet al te hoge snelheid. Lekker zonnetje, mooie uitzichten, wat wil
een mens nog meer ( geen andere weggebruikers?).
Na een uurtje komen
we op de Hwy 101 richting noord. Deze weg volgt het tracé van El Camino
Real, een bijna 1000 km lange weg van San Diego naar San Francisco die
alle 21 Californische missies (van de Spaanse Franciscanen) met elkaar
verbond. Langs deze weg staat nu nog om een bepaalde afstand een
'mission bell', waarmee vroeger de gelovigen en ongelovigen de weg naar
de missie werd gewezen. Wij kennen die natuurlijk van de tekst "there
she stood on the door way , heard the mission bell" al weet niemand echt
wat Don Henley daarmee nou precies bedoelde.
We verlaten de route
even om zo'n missie te bezoeken, de Nuestra Senora de Soledad, het
gerestaureerde complex geeft wel een goed beeld over hoe die toenmalige
missies er uitzagen. Maar het blijven wel overblijfselen van een
koloniaal verleden dat heeft bijgedragen aan de vernietiging van de
oorspronkelijke inheemse bevolking.
We zien een bord verwijzen naar
Pinnacles National Park, geen idee wat het is maar vooruit, we gaan even
kijken. Via een smalle weg bereiken we het park, een gebied wat
hoofdzakelijk uit wildernis bestaan en waar jammer genoeg geen camping
is. Veel puntige rotsformaties dus, vandaar de naam. We wandelen een
stukje en rijden verder richting Monterey. Er ligt voor die plaats een
racecircuit voor motoren met een leuke camping waar we oprijden. Boven
op een heuvel met een prachtig uitzicht en nog WiFi ook. Als de camper
vannacht niet de heuvel af glijdt komt er morgen weer een verhaal.
California Highway 1 tweede deel
Deze dag wordt er een van uitzichtpunten, uitzichtpunten en
uitzichtpunten. We rijden naar Monterey, eerst maar weer eens tanken.
Staat daar geen 11 feet op de overkapping? merkt Toiny heel attent op.
Pff, net op tijd, wij hebben minimaal 12 feet nodig! Met moeite keren en
naar het volgende tankstation. We volgen daarna eerst een tijdje de
Ocean Boulevard en stoppen bij Lovers Point voor een bakje koffie. Nou
ja bakje, de kleinste maat in de USA is 12 fl Oz, oftewel 35 cl. Lekker
buiten in de zon slurpen we de beker leeg, van de gratis refill zien we
maar vanaf. Hier rijden de parkeerwachters rond in elektrische
golfkarretjes en die zijn behoorlijk actief, waarover later meer. We
rijden we naar de ingang van de 17-mile drive. Deze schitterende weg
loopt door Pacific Grove en Pebbles Beach, langs 2 (!) golfbanen en
prachtige uitzichtpunten. Het betreffende stuk schiereiland is een grote
privé wijk en je kunt er alleen in komen via een tolpoort, entree is $
10,25 (die 25 cent doen het natuurlijk). Aan de huizen en de omgeving te
zien heb je wel iets meer dan een modaal inkomen nodig om hier te
wonen. Bij een van de vista's zien we een grote rots, volledig wit
bescheten door vogels, zeer toepasselijk bird-rock geheten. Er zitten
ook zeehonden en in het water drijven tientallen zee-otters. Wel wat
verder weg, dus de meegenomen verrekijker komt goed van pas. We staan
ergens langs de route even op de kaart te kijken, klopt er een
meter-maid uit zo'n golfkarretje op het raam om te vertellen dat we met
de linkerwielen nog op het asfalt staan. Foei Frans, je moet toch weten
dat zoiets niet mag! We bedanken Rita vriendelijk en rijden verder. Het
shopping center van dit rijke mensen reservaat laten we maar voor wat
het is, maar de route is wel zeer de moeite waard.
Daarna verder
Highway 1 naar het zuiden, tot aan Big Sur. Ook hier weer veel
stopplekken om van de ruige kust te kunnen genieten. We zitten af en toe
flink hoog boven het water, gelukkig liggen er overal grote rotsblokken
die de rand van de klif duidelijk markeren. Bij Big Sur aangekomen
blijkt de camping vol te zijn, nog steeds die verdomde spring-break! Dan
maar terug, nou moet dat toch vanwege de mud-slide verderop, maar we
waren dat pas morgen van plan.
We vinden een camping in Monterey waar
nog wel plaats is (laatste!), bijzonder krakkemikkige WiFi dus van
foto's uploaden komt niks.
California Highway 1, vervolg
Vandaag doen maar een klein stuk, we zitten voor de komende dagen
ruim in onze tijd. Ik vind dat wel zo prettig, na een drukke 3 weken
lekker uitbollen. Gisteren hebben we met Sharon, de nicht van Toiny
afgesproken om a.s. maandag bij haar op bezoek te gaan in Lodi om dan
dinsdag terug te rijden richting San Leandro waar woensdagochtend de
camper moet worden ingeleverd. Morgen willen we in of bij San Francisco
een camping zien te vinden om dan zaterdag en zondag die leuke stad nog
een keer te bezoeken.
Het stuk van Hwy 1 van Monterey tot Santa Cruz
is weinig interessant, veel snelweg en erg druk. Veel landbouw en
fruitteelt in dit vlakke stuk. Er zijn nogal wat groenten- en
fruitstalletjes langs de weg, het is blijkbaar de tijd van de kiwi's (10
voor 1 dollar) en avocado's.
In Santa Cruz bezoeken we nog een
replica van de oude Spaanse missie, het origineel werd tijdens een
aardbeving verwoest. Leuk, maar meer ook niet. In de gift-shop met
allerlei devotionalia klink de hele tijd zeer stichtelijke muziek, daar
moet je wel van houden als je daar als vrijwilliger werkt.
Na Santa
Cruz verdwijnt het meeste verkeer, de 1 draait naar de kust en loopt
voorlopig weer vlak langs de oceaan. We drinken koffie in een tentje
langs de weg, de brouwerij vlakbij was nog gesloten. Hier probeer ik via
de mail een camping voor de komende 3 nachten te reserveren, benieuwd
of het gaat lukken.
We draaien zo tegen drieën het Half Moon Beach
Statepark op, het bordje Campground Full negerend. En ja hoor, er was
toch nog een plek, als we er tenminste op passen. Dan blijkt het
voordeel van een kleiner model camper en dus staan we weer voor een
nacht, pal voor het strand van de Atlantic.
We bezoeken nog even naar
het plaatsje, bijna een half uurtje lopen verderop en drinken een
lekkere Anchor steambeer uit SF in een historic Alehouse bij lekkere
muziek. Als we teruglopen begint het te druppelen, tijdens het eten en
het schrijven van dit stukje regent het gestaag. Morgen wordt er nog
meer regen verwacht en gaan we over de Golden Gate bridge naar de
camping, die via mail heeft laten weten 'excited' te zijn om ons te
ontvangen, als we morgenochtend tenminste de creditcard gegevens nog
even doorgeven.
Naar San Francisco
Regen, dat is het eerste wat we horen als we wakker zijn. De oceaan
grauw onder een flink wolkendek. Tsja, niks aan te doen natuurlijk en de
weersverwachting voor de komende 24 uur geeft weinig verandering te
zien.
Er komt een mail binnen van de camping, reservering bevestigd
voor 4 juni!! Snel mail terug en even snel antwoord, reservering omgezet
naar vandaag. Later blijkt dat ze bij berichten van Europeanen de datum
standaard converteren naar Amerikaans formaat (m/d/j), terwijl ik het
Amerikaanse formaat al gebruikt had in mijn mail.
We rijden nog een
20 tal km's door het platteland, waarna het stedelijk gebied begint.
Druk, heel druk natuurlijk, maar zolang je maar op je eigen baan blijft
is er eigenlijk niets aan de hand. De borden zijn groot en duidelijk
genoeg en na een half uurtje San Francisco rijden we de Golden Gate
Bridge op, nog steeds in de regen wat de foto's niet ten goede komt. We
zien nog we beneden onsl zo'n rondvaartboot waarmee we in 2011 een tocht
hebben gemaakt. Niet snel daarna komen we op de camping aan, we wisten
al dat ie erg duur is (zoals alle campings in deze regio), maar met de
ANWB kaart ging er 10% van de prijs af. Zeer vriendelijke en behulpzame
beheerders, uitgebreide informatie over SF en de vervoersmogelijkheden.
Ze vertelden nog dat Yosemite NP voor een deel ontruimd wordt vanwege de
verwachte extreem hoge waterstand van de rivier. Een gevolg van de vele
regen in combinatie met de sneeuw die er nog ligt. Nou, dan hebben wij
het hier zo slecht nog niet. Morgen de stad in.
San Francisco
De veerboot naar San Francisco doet er ongeveer 45 minuten over, wij
kunnen voor half geld mee (senioren korting, die vind je overal in de
States). Net buiten de haven ligt de beruchte San Quentin gevangenis,
waar the Man in Black lang geleden triomfen vierde. Vanaf het water ziet
het complex er tamelijk vreedzaam uit. De ferry zit vol met gezinnen,
veel SF Giants honkbal shirts en petjes, er wordt dit weekend thuis
gespeeld.
We besluiten om geen dagkaart voor het ov aan te schaffen,
we willen het meeste te voet doen na al dat rijden en eventueel de bus
of tram pakken. We kuieren rustig de stad in, richting China Town. Dat
blijft toch een aparte ervaring, al die Chinese uithangborden, zelfs
onder de straatnamen staat de Chinese vertaling! We zien de meest
uiteenlopende soorten fruit en groenten, zowel vers als gedroogd. Wat
ons opvalt is dat in vergelijking met 7 jaar geleden de wijk nog meer
aan het verpauperen is. Bij een Chinees bakkerijtje halen we een paar
gevuld broodjes, altijd spannend maar het pakte goed uit, ze waren elg
lekkel.
We voelen ons goed genoeg om richting Pier 39 en Fishermans
Warf te lopen, hoewel we de heuvels al aan onze kuiten beginnen te
voelen. Beneden bij het water merk je meteen dat het zaterdag is,
stervensdruk. Van al dat wandelen hebben we dorst gekregen, dus eerst
maar even het Hard Rock Café bezoeken. Waar komt in dit land toch al dat
geluid vandaan? Praten de Amerikanen zo hard vanwege het geluidsniveau
van de muziek of is het geluidsniveau van de muziek zo hoog omdat al die
Amerikanen zo hard praten ( ikzelf ben geneigd om te zeggen, het
laatste). Bij de ingang prominent aanwezig natuurlijk een grote foto van
Jerry Garcia, ik had niet anders verwacht! Daarna het onvermijdelijke
bezoek aan de zeeleeuwen, er liggen er nu wel veel meer op de vlotten
dan de vorige keer. Het blijft fascinerend om te zien, al die bakbeesten
naast en op elkaar te zien liggen, en al die blaffende geluiden als er
iets niet bevalt.
energie te tanken voordat we terug wandelen naar de
Ferry terminal wippen we binnen bij the Buena Vista Café, sinds 1952
beroemd om z'n Irish Coffee. Het proces is als volgt:
Ruim 10 glazen
op een rijtje op een goot, heet water erin, heet water eruit.
suikerklontjes (2 per glas, protesteren helpt niet) erin, met koffiekan
op en neer over de glazen, met lepel teveel koffie eruit en
suikerklontjes kapot slaan, met whiskey fles (Tullamore dew) over de
glazen en slagroom erover lepelen. Wat een gebras, maar wel lekker!
De
tweede dag hier, zondag gaan we eerst met de bus naar Mission Doloros
oftewel Misión de San Francisco de Asís, het oudste gebouw van San
Francisco, uit 1791. Een zeer vriendelijke en leuke beheerder, uit San
Salvador, blijkt ook nog eens groot fan van Marco van Basten en Roet
Goellit te zijn en hoopt dat België met Kevin de Bruijne deze zomer
wereldkampioen wordt. We hopen met hem mee.
Wat in deze wijk meteen
opvalt is de grote hoeveelheid daklozen die je er ziet. Hele hangplekken
vol, we voelen ons er wat ongemakkelijk bij en wandelen snel verder
richting Alamo Square. Prachtig uitzicht over de stad met een aantal
fraaie victoriaanse huizen, de Painted Ladies. Veel mensen op het gras,
picknickend of gewoon maar wat luierend. Ik vind dit beeld echt
Amerikaans. We lopen verder naar Haight Ashbury, de wietlucht komt je
hier van verre tegemoet (ik krijg er bijna heimwee van!). Hippies zie je
er nauwelijks nog, wel hippe jonge mensen en leuke winkeltjes. We gaan
wat drinken in de bar van de Magnolia Brewery, en weer die enorme
kakafonie van geluid. We bestellen er 1 puntzak friet bij (Amerikaanse
maat) en ze hebben zowaar mayonaise, homemade met knoflook. Ook hier
valt ons, zoals deze vakantie in alle pubs, op de vriendelijke
bediening, altijd tijd voor een praatje of uitleg. Ik hoor het iedereen
al roepen, niet echt, komt door het fooien systeem en meer van die
dingen, maar ik prefereer toch de al dan niet echte vriendelijkheid
boven het echte chagrijn.
We wandelen nog even naar het Golden Gate
Park (overigens groter dan Central Park in NY), waar we neerstrijken (
letterlijk) bij een hele groep muzikanten, voornamelijk percussionisten.
Er lopen wat van die zolen rond, overblijfsels van een reeds lang
voorbije tijd, de hasjpijp gaat vrijelijk rond (het doorgeven gaat
gepaard met het geven van het peace-teken), helemaal San Francisco zoals
het een korte periode ooit was, maar wat er natuurlijk nu niet meer is
(behalve dan misschien op zondag hier in het park).
We staan op de
kaart te kijken waar de dichtstbijzijnde tram- of bushalte is en ja
hoor: You need help? Nou, vooruit dan omdat je zo aandringt.
We
hebben 2 dagen genoten hier in de City of Love. Het is een open en ruime
stad, de meeste bezienswaardigheden zijn goed te belopen en anders is
er nog een uitgebreid net van openbaar vervoer. Er hangt een
gemoedelijke sfeer, het is er schoon en netjes. Al met al een goeie
keuze om deze stad nog een keer te bezoeken.
the End
Als ik dit schrijf in het hotel bij SF Airport zit de vakantie erop.
Eergisteren zijn we naar de nicht vanToiny gereden met onderweg een
prachtig Wetlands gebied. We worden er zeer enthousiast en gastvrij
ontvangen door Sharon en haar man Paul, ook de honden lijken blij ons te
zien. We zetten de camper op de oprit, plaats genoeg (er staan nog 3
andere auto's). Achter in de tuin staat een oude treinwagon, misschien
komt er nog ooit een gastenkamer in. Het is een hele gezellige avond, we
kijken ook nog naar de Disney film Cars, die gaat o.a. over Route66. De
volgende ochtend maken we nog een wandeling met de honden door de
wijngaarden en kersenboomgaarden naast hun huis, voordat we naar de
laatste camping vertrekken. Daar, in een fraai gelegen State Park wachten we even totdat de wilde kalkoenen de weg vrij willen maken, maken
we de camper schoon, laten de afvaltanks leeglopen en pakken we de
koffers in. Toch altijd weer een licht weemoedig moment, de vier weken
zijn weer voorbij gevlogen, wat rest zijn de herinneringen (en de vele
foto's natuurlijk).
Route 66 was een geweldige ervaring, de sfeer van
vroeger is op veel plekken goed bewaard gebleven en je krijgt een goed
beeld van alles wat de mensen die zo'n reis destijds ondernamen
tegenkwamen. Het moet regelmatig flink afzien geweest zijn! Maar ook de
side-trips waren zeer de moeite waard, waarbij vooral Joshua Tree NP
(opnieuw) veel indrukken achter laat.
Opnieuw trof ons de
vriendelijkheid van de meeste Amerikanen en ook de toegankelijkheid,
maar ook de afschuwelijke hoeveelheid afval die ze overal produceren.
Veel Trump tegenstanders, maar iemand moet toch op hem gestemd hebben?
"Gelukkig" hebben we er daarvan ook een ontmoet. Schokkend vond ik het
wel: "Trump spreekt de waarheid, alle anderen liegen"! Dat jullie in
Europa dat niet zien! En dan de heiligverklaring van het 2e amendement,
het recht om wapens te dragen. Ja ga maar eens praten met de ouders van
de scholieren die willekeurig neergeschoten zijn. Ik ben de discussie
maar niet aangegaan.
We hebben in 28 dagen ruim 6400 km afgelegd met
een gemiddeld benzine verbruik van 1 op 5,5 door 9 staten, leuke dingen
gezien, hele mooie en indrukwekkende dingen ook, leuke mensen ontmoet,
kortom een prachtige vakantie!
Tot ziens!
Reacties
REAGEREN