Velserbroek, Nederland
Eindelijk is het zover dat wij weer met een camper gaan rijden. De reis is al maanden geleden geboekt bij Travelhome, Ellie heeft twee Engels talige boekjes (“Iowa, Off the Beaten Pad” en “Idaho, Off The Beaten Pad”) gelezen over wat je kan zien naast de weg en Jan heeft de route ongeveer bepaald. Met andere woorden wij zijn er klaar voor! Onze zoon en kleinzoon brengen ons naar het vliegveld. Hier worden wij in gecheckt en kunnen wij dollars kopen en koffie gaan drinken. Het vliegtuig vertrekt op tijd en komt na een goede vlucht 20 min. eerder aan. Met gebruikelijke wachttijden bij de immigratiedienst meegerekend staan wij toch om half drie op de VS bodem. Wij weten uit vorige keren dat wij met de metro naar terminal 2 moeten gaan voor de hotelbussen. Maar om vanuit de metro naar de busshuttles te gaan is het toch een vreselijk gedoe om met de koffers te sjouwen. Wij merken meteen weer dat wij in de VS zijn, slecht onderhouden wegen! Bij de plaats waar de busshuttles naar de hotels langs komen is het slecht georganiseerd. Je moet goed oppassen dat je de bus aanhoudt die je naar jou hotel kan brengen.
Maar ach wat een gemopper, wij zijn op vakantie! Maar wij zijn ook moe van de reis en vooral van de 7 uur tijdsverschil. In het hotel vraagt en krijgt Ellie een kamer met een Kingsize bed. Op de kamer puffen we uit met een beker thee. Pas daarna gaan wij proberen te bellen met Cruise America om een tijd af te spreken dat wij worden opgehaald. Het lukt eerst maar niet maar uiteindelijk is er contact en omdat wij Early Bird hebben geboekt wordt de afspraak gemaakt dat wij om 9.30 uur met een taxi worden opgehaald.
Het weer is sterk bewolkt en bij downtown schijnt het te regenen. We lopen naar het nabij gelegen McDonald en kopen een ijsje en kijken even bij het restaurant. Verder op de kamer TV kijken en even over zessen (één uur in de nacht in NL) gaan we een salade eten in het restaurant. Het hotel en het restaurant ligt in een kruispunt van wegen dus zijn er veel auto’s en is er veel te zien. Als we terug naar de kamer gaan nemen we koffie uit de lobby mee.
Camper ophalen en naar Rockford
Na een onwennige en onrustige nacht staan we vroeg op om te ontbijten in het restaurant. Er zijn meer Nederlanders die een camper gaan ophalen. Als we na het ontbijt alles hebben ingepakt, lopen we naar de hal om nog een beker koffie te halen en spreken wat meer met de Nederlanders. Na het uitchecken wachten we met de koffers buiten in de zon (wel fris) op de taxi die keurig op tijd arriveert. Het is een korte rit en als wij bij Cruise America aankomen zijn er al aardig wat mensen. Worden redelijk vlot geholpen. Al met al rijden wij kwart voor elf met de 30 ft camper weg. Rijden eerst naar weg 20 en deze weg volgen wij tot in Rockford. Uiteraard is het druk op de weg maar beheerst druk. Besluiten om niet in Chicago boodschappen te halen maar vlak bij Rockford. We rijden een leuke weg, eerst langs allerlei soorten terreinen met veel bedrijven. Later meer door een landelijk gebied met boerderijen. Het is hier opvallend kaal met weinig kleur. De winter is net verdwenen en alles moet nog ontspruiten. Het landschap is van licht tot flink heuvelachtig. Onderweg stoppen we bij een supermarkt en halen wat broodjes om direct te eten (>13 uur). Vlak voor Rockford halen we bij de Walmart vele boodschappen en gaan tanken. Dan het laatste stuk naar het park, met de bewegwijzering worden wij naar de hoofdingang gewezen en verder door naar de campgrounds. Een aantal terreinen zijn nog gesloten, ook is er nog geen water. Op de campground waar wij gaan staan zijn nog maar enkele andere campers. Na het Elektra te hebben aan gesloten, drinken we eerst thee en gaan daarna alles uitpakken en opruimen (en ondertussen ook avond eten en naar de camping ingang wandelen om te betalen), al met al veel werk en gaan dan ook vroeg naar ons net opgemaakte bed. (vandaag 85 mijl / 137 km gereden)
Bellevue
Nog steeds onrustig geslapen. Onze kussens zijn veel te dun en het slaapritme is nog niet herstelt van het tijdsverschil. Het weer ziet er goed uit, alleen veel frisser dan gisteren. Na de ochtendzaken maken we een wandeling naar het meer. Gelet op het aantal auto’s met boten wat gisteren en vandaag zijn langs gereden moet het een flink meer zijn. Het is inderdaad een groot meer tussen flinke heuvels. We maken een leuke wandeling. Na vertrek uit het park rijden we om Rockford heen om aan de westkant nog een keer naar de Walmart te gaan om betere kussens (en nog enkele andere artikelen) te kopen. Hierna volgen we weg 20 naar Dubuque. Onderweg bij een rustplaats een stop gemaakt voor eten en drinken. Als we voor de camper in onze stoeltjes zitten krijgen een paar keer een duim van vrachtwagenchauffeurs. Het landschap is zeer sterk agrarisch en het is behoorlijk heuvelachtig. De lucht trekt langzaam dicht. Bij Dubuque rijden wij over de Mississippi-rivier en komen dan in Iowa. In Dubuque vinden wij vrijwel meteen het info-centrum maar ook de cabelcar (officieel: Fenelon Place Elevator). We parkeren bij de cabelcar en besluiten om hier meteen mee naar boven te gaan.
In 1882 woonde de heer J.K. Graves boven op de heuvel. Beneden in de stad had hij zijn werkplaats. Hij wilde elke dag thuis lunchen en een dutje doen. Het duurde, met paard en wagen, een uur om vanuit de stad naar het huis op de heuvel te gaan. Daarom bouwde hij, naar Europees model, een lift (cabelcar) met de bediening op de heuvel.
Gaan met de cabelcar naar boven. Je stapt in de cabelcar, trekt aan een touwtje. Na een belletje zegt iemand “Are you ready?” en dan vertrekt de cabelcar. Vanaf boven wordt de cabelcar bedient en moet je betalen. We maken een praatje met de dame. Hier boven op de hill maken we korte wandeling langs de grote (veelal houten) huizen, daarna gaan we met de cabelcar terug naar beneden. Lopen naar info-centrum, maar die blijkt al gesloten te zijn! Erg jammer.
Terug bij de camper overleggen wij waar wij gaan slapen want het is inmiddels half vijf geworden. Na de campinggids en de landkaart te hebben geraadpleegd gaan we naar een campground in Massey aan de Mississippi rivier. De laatste 7 mijl naar Massey gaat over een smalle zeer heuvelachtige weg. Als we op een gravelroad komen te rijden die weer de heuvels in gaat beseffen we dat we de campground voorbij zijn gegaan. Met wat moeizaam draaien op de smalle gravelroad en terug rijden zien we waar wij af hadden moeten slaan. Naar nu blijkt ligt de campground nu niet aan de rivier maar in de rivier te liggen! De Mississippi is duidelijk een stuk hoger dan normaal. Hier kunnen wij dus niet overnachten! Terug naar de grote weg en gaan naar Bellevue waar ook een campground is. Als we deze hebben gevonden blijkt deze ook te zijn gesloten wegens hoog water. Het is intussen aardig donker geworden door dikke wolken. Wat nu te doen? Wij blijven op een grote parkeerplaats staan met uitzicht op de rivier. Ellie gaat koken en Jan vraagt aan iemand die in een nabij gelegen stacaravan aan het klussen is of er nog een campground in de buurt is. Er moet er één zijn in het State Park op de Hill. Als we zitten te eten komen er 5 jonge dames in een auto aan die gekleed zijn in bikini en die na een aarzeling in de rivier springen (lijkt ons erg koud!). De dames vertrekken, in hun natte bikini, weer snel. Wat later komt er een auto met jongens die ook in de rivier springen!
Na ons avondmaal rijden wij verder naar Bellevue en zoeken naar een SP ondertussen kijken we ook naar weg Z15 die ons naar een verder gelegen plaats kan brengen waar ook een campground is. Na wat aarzeling om een gravelroad op te gaan komen we toch op de Hill liggende campground van het Bellevue SP. Er staat slecht één ander camper op het grote terrein. Wij brengen onze camper op plaats 25 en sluiten het elektra aan. Het is nu bijna geheel donker geworden. Betalen voor de campground gaat niet omdat de sleuf van het kluisje is verstopt. (vandaag 149 mijl / 240 km gereden)
Bellevue SP naar Palisades-Kepler SP
Vannacht al weer wat beter geslapen. Het is zwaar bewolkt, maar droog. Over rustige, aardig heuvelachtige wegen rijden wij naar het Maquoketa Caves SP. We rijden even in het park in de rondte om te kunnen betalen, maar nergens is hier een mogelijkheid toe. Wel gaan wij bij de campground dumpen en de watertank vullen. De camper zetten wij dwars op een aantal parkeerplaatsen en gaan koffie drinken. Trekken onze bergschoenen aan en beginnen aan de route langs de caves. Nog geen 10 min. later gaat het regenen met grote druppels, wij lopen snel terug naar onze camper. Het gaat stevig plenzen! Besluiten vroeg te gaan lunchen. Na de lunch is er nog wel wat regen maar veel minder, met de regencaps om gaan we toch op pad. In het park ligt een soort diep dal waarin in de caves liggen. De caves zijn openingen in het rotsgesteente. Soms is het een kleine opening waarin vooral kinderen kunnen kruipen met een zaklantaarn en andere zijn grotere ruimten waarin je rechtop kan staan. Ook is er een dancehal, een zeer grote ruimte met achterin een doorgang die steeds lager wordt (wij moesten sterk gebogen lopen) maar weer eindigt in een andere ruimte aan de andere kant van de heuvels. Hier en daar is het glad door de regen. Maar het is een erg leuk gebied om te wandelen!
Via de Grand Wood (een schilder) route en via het plaatsje Anamosa en Mount Vernon (waar wij even naar de informatie zijn gelopen) rijden wij naar het Palisades-Kepler SP. Als wij ons eenmaal op een plek hebben geïnstalleerd gaat het een lange tijd hevig regenen. (vandaag 93 mijl / 150 km gereden)
Palisades-Kepler SP naar Amana
We rijden nu zo veel mogelijk via de snelwegen naar Amana. Het RV-park hebben wij snel gevonden en melden ons aan. Na de inschrijving worden we naar een site gebracht met E+W. Op het (zeer grote) terrein zijn ook campers van hondenverenigingen die morgen wedstrijden houden met fly-bal. Na wat gedronken te hebben lopen we als eerste naar het Old Cremmery Theater (ligt bij het RV-park) om de bestelde en betaalde kaartjes op te halen voor de Johnny Cash story en muziek. We worden direct en aardig geholpen. Op de terugweg kijken we even in de hal waar de fly-bal wedstrijden worden gehouden, men is alles aan het opbouwen.
Rest van de middag buiten gezeten, boekjes gekeken, wat gewassen en op tijd gegeten. Even voor zeven uur gaan we naar het theater. Bij het theater staan al aardig wat auto’s en wij gaan naar binnen. Er is geen garderobe maar wel een zelfbediening voor drankjes en dergelijk. We gaan de zaal in en krijgen 2 programmaboekjes mee. Een vrij grote zaal (250 zitplaatsen?) die met de stoelen in trapvorm zijn gemaakt. Elke rij heeft zeer veel ruimte voor de benen, zoveel, dat opstaan om iemand er langs te laten, zeker niet nodig is! Wij zitten op de 5e rij in het midden en hebben een goed zicht op het podium. Klokslag half acht begint de show, 4 mannen en 2 vrouwen als muzikanten/zangers. Zij vertellen in korte stukjes het verhaal van Johnny Cash maar zingen vooral de liedjes (uit de verschillende levensperiodes) van Johnny Cash. Iedereen speelt bijna steeds een ander muziek instrument, het klinkt allemaal geweldig goed. Na een uur is er een korte pauze waarin de zangers zich hebben omgekleed en de bezoekers hun drankjes hebben kunnen kopen. De drankjes hoeven niet meteen op, meenemen in de zaal is gewoon toegestaan. Na de pauze gaat het verhaal van Johnny Cash verder. Al met al een geweldige show, met veel muziek! Onmiddellijk na het slot applaus vertrekt de cast (geen toegift) om, naar ons wat later blijkt, iedereen die de zaal verlaat te bedanken voor de komst en af en toe een praatje te maken. Wij hebben hun ook bedankt voor de muziek en vertelt dat wij uit Nederland komen. Dat vonden zij erg leuk, één zanger was zelf in Amsterdam geweest en op Texel! Een geslaagde avond dus! (vandaag 92 mijl / 148 km gereden)
Amana naar Des Moines
In de ochtend gaan we een foto maken van het Theater en op de terug weg hebben we, in de grote sporthal, een tijdje staan te kijken naar de fly-bal wedstrijden. De honden worden vastgehouden tot er signaal wordt gegeven, dan wordt de hond los gelaten die als gek, over horden, naar een bal (in een soort kast waar tegen de hond zich kan afzetten om terug te keren) rent en dan zo snel mogelijk terug komt. Dat rennen wordt met elektronisch poortjes geregistreerd. Sommige honden zijn razend snel en andere honden gaan op hun gemakje.
Na de koffie, nog even dumpen en dan op weg Pella. Een groot stuk over Interstate 80 en de rest over de binnenwegen. Pella noemt zich “America’s Dutch Treasure”. Op vele plaatsen zie je dan ook Hollandse namen staan als Vermeer, Jaarsma, Van Veen, e.d. Volgende week is er een tulpenfestival. Nu bekijken wij Hollandse huisjes en een grote windmolen, binnen spreken wij met een meisje die binnenkort gaat trouwen met iemand uit Harderwijk! Wij kopen wat kaarten en magneet plaatjes. Lopen naar de overkant waar een “gracht“ is gemaakt met een ophaalbrug. Natuurlijk nemen we foto’s en horen een klokkenspel en zien veel mensen naar iets kijken. Wij gaan daar ook kijken en zeggen wat tegen elkaar. Een vrij dikke man die naast ons staat spreekt ons aan in Nederlands. Hij is 5 jaar geleden naar Amerika gegaan en hier gebleven, had een juwelierszaak in Nederland maar heeft die verkocht als gevolg van overvallers.
Bij het informatiecentrum, gebouwd als kleine molen, worden dansjes uitgevoerd op klompen. Er wordt aan het publiek gevraagd wie er gauw jarig is, deze mag in de kring gaan staan en dan wordt er “Lang zal ze leven” gezongen en gedanst. Ellie filmt wat en Jan maakt foto’s. Aan de overkant van het plein zijn 2 bakkerijen. Bij Jaarsma halen we kleine banketletters, Goatlegs (bokkepootjes) en krenten- en een bruinbrood. Bij de ander, Van der Ploeg, halen we krenten- en witte bolletjes! Lopen op ons gemak terug naar de camper en eten hier, met de stoeltjes in de zon, onze krentenbolletjes op. Bij het verlaten van Pella zien we een Walmart die ook een paar Hollandse geveltjes op zijn gebouw heeft gezet! We rijden naar de Cordova Tower (106 feet) . Een oude watertoren die is omgebouwd tot een uitzichttoren die uitkijkt over Lake Red Rock. De trappen en het uitkijkplateau zijn goed afgeschermd met stevige hekwerken. Het is inderdaad een mooi uitzichtpunt over de hele omgeving (het is helaas niet echt helder). Dan naar ons volgend punt, het NW Smith N.W.R., een soort prairiepark. Hier rij je langzaam door heen met de mogelijkheid om Bizons en Deers te zien. Wij zien 2 Bizons en een kleine kudde Deers. Verder valt dit park ons wat tegen. Omdat wij morgen in Des Moins willen wandelen, gaan we naar een camping in het YellowBanks Park. Een recreatiepark aan de rand van Des Moines. Als wij om ca. half vijf aankomen is het eerste rondje van camperplaatsen vol. In het tweede rondje zijn nog wel een aantal plaatsen. We zetten de camper neer en sluiten deze aan op elektriciteit. Nog even in de zon wat lezen en thee drinken. Er zijn veel families met kinderen die hier leuk kunnen spelen. Na het avondeten maken we nog een kleine bos wandeling. (vandaag 140 mijl / 225 km gereden)
Des Moines naar Shelby
Shelby naar Sioux Falls in South Dakota
Sioux Falls naar Badlands
Badlands naar Gillette in Wyoming
Vannacht toch een paar keer de rukwinden gevoeld door het schudden van de camper. Wij hebben,via internet, gelezen dat er vele tornado’s zijn geweest, ook in Iowa. De bewolking is aardig gebroken en de zon komt er af en toe doorheen. Wel is er nog een sterke wind en door de lage temperatuur (5 graden) is het koud. Vanaf de campground zijn we zo in de Badlands. Maken eerst een leuke wandeling, deels via trappen, met een prachtig uitzicht over het omliggende land. Bij de volgende stop drinken we koffie met uitzicht op zeer karakteristieke bergen van de Badlands. Wij rijden verder over de hoogvlakte, stoppen een paar keer om foto’s te nemen (maar je waait wel bijna uit je hemd). Natuurlijk kijken we weer naar de prairie hondjes die zo leuk rechtop gaan staan bij hun holletje. Kortom het is weer genieten van de natuur. Weer op de Interstate 90 rijden wij naar Rapid City en slaan daar af naar weg 44 en rijden naar Deadwood. Hier in de Blackhills is het erg mooi. Rustige wegen die flink stijgen, bossen en vergezichten. Al ver voor Deadwood zijn de bossen en weilanden met sneeuw bedekt hetgeen een heel mooi gezicht geeft. Gelukkig zijn de wegen geheel sneeuwvrij. Als we afdalen naar Deadwood (welk in een diep dal ligt) wordt de sneeuw alleen maar meer! In de straten van Deadwood liggen grote bergen sneeuw. Wij willen hier wandelen (de vorige keer dat wij hier waren had het zo veel geregend) maar met al deze sneeuw zien we af van het wandelen en gaan verder. Via o.a. weg 85 rijden wij door een schitterende witte natuur. Het is even omrijden om door de Black Hills te gaan (via de Interstate had veel sneller gegaan) maar het is, zeker met dit sneeuwlandschap, zeer de moeite waard! In Wyoming komen we weer op de Interstate 90. Inmiddels is al de sneeuw verdwenen uit het landschap. Van Wyoming hebben wij geen campinggids en ook de kaarten bieden onvoldoende mogelijkheden. Op de kaart zien wij nabij Pine Haven het Keyhole State Park staan. Hier rijden wij naar toe en rijden over het enorm grote terrein gelegen aan een groot stuw meer. Als we de verschillende rondjes over de terrein maken zien wij alleen maar RV plaatsen zonder voorzieningen. Gelet op de koude nachten is dit niet goed te doen. Besluiten hier, met uitzicht op het meer, het avondeten te gebruiken. Rijden naar de dichtbij zijnde plaats Moorcroft, hier zien we een bord voor een camping in Gillette. Maar ook hier is het zoeken (uiteraard is de het informatieloket al gesloten) geblazen, uiteindelijk komen wij in het donker aan op een stadscamping. Camper aangesloten, koffie drinken en even ontspannen. (vandaag 290 mijl / 467 km gereden)
Gillette naar Thermopolis
Eerst naar de nabij gelegen Walmart want we beginnen aardig door onze voorraden heen te komen. Na de inkopen rijden we naar de mijn. Bij de kolenafgraving is een plateau opgesteld om beter in de afgraving te kijken. Je kan duidelijk zien dat eerst de bovenlagen zijn afgegraven en dat daar onder de zwarte kool zit. Een enorme graafmachine hapt de grond weg en enorme grote wagens brengen de grond weg. Eén band van deze grote wagens is opgesteld naast het plateau en is zeker 2,5 man groot. Het is zeer interessant te zien hoe dit gaat.
Vervolgen onze weg op de Interstate 90 naar Buffalo, met onderweg een lunchpauze in de zon! Vanaf Buffalo rijden we weg 16 op, en prachtige weg over de Powder River Pass (bijna 3000 meter!). We hebben steeds mooie vergezichten over besneeuwde bergtoppen. Aan de afdalingskant zien we een groep Deers. Via Worland komen vlak voor Thermopolis aan bij de campground. Deze campground heeft een eigen hotpool,althans er komt heet water (met vele mineralen) uit de grond die in 11 uur de hele pool ververst. Als de camper staat gaan we in de zon thee drinken, wat later eten we ook buiten. Na de koffie lopen we naar de pool om in het hete water te gaan zwemmen. In het eerste deel is het lekker warm (wel even wennen), maar in tweede deel is het water gewoon heet! Het is wel even lekker. Afdouchen met warm water in een hokje. In avond buiten lezen en koffie drinken. (vandaag 205 mijl / 330 km gereden)
Thermopolis
Thermopolis naar Kemmerer
Kemmerer naar Lava Hot Spring in Idaho
Lava Hot Spring naar Massacre Rocks State Park
Na de tweede koffie rijden wij naar de Lava Hot Spring en parkeren de camper. Kopen twee kaartjes en kleden ons om. Er zijn hier verschillende baden van verschillende temperatuur. Om te beginnen is het behoorlijk heet (net boven de 40 gr). Maar het went en wij gaan de verschillende baden in. De bodem van één van de baden is bedekt met grint, goed voor de voetmassage. Er is een klein zonnetje en het is zeker niet koud. Boven op de helling naast dit bad loopt de autoweg en daarboven een spoorbaan. Regelmatig komt er een trein langs. Na het bad brengen we de spullen even naar de camper en lopen daarna door het kleine stadje. We nemen de lunch in de camper en vertrekken daarna naar Pocatello. Helaas blijkt de visitor informatie te zijn gesloten. Op goed geluk zoeken we naar de Oregon Short Line depot, we hadden thuis op internet al gezocht, maar toen was het onduidelijk. We komen wel bij het station in het oude deel van de stad. Hier kan je onbelemmerd langs spoorgoederenwagons en de grote locomotieven lopen. We laten het hierbij en gaan naar de Walmart. Dat is ook even zoeken, maar vinden deze wel. We doen de noodzakelijke inkopen en gaan dan op weg naar de American Falls. Wij hadden gerekend op watervallen bij de stuwdam bij het plaatsje American Falls. Helaas is het anders, de dam hebben we snel gevonden, maar geen watervallen. Vanaf een plateautje bezijden de weg bekijken we de “waterval”. Al het water in de Snake River vanuit het stuwmeer loopt via generatoren en wekken stroom op. Verder weinig aan te zien! We gaan verder op de Interstate 84 tot het Massacre Rocks State Park en rijden hier naar binnen. Worden bij de camping opgevangen door een Host. Hij beveelt plek 42 aan met uitzicht op de rivier! Het is inderdaad een mooie plek, we sluiten camper aan (E+W) en de Host komt de envelop met geld ophalen (helaas niet gepast maar de Host helpt met wisselen). Na thee te hebben gedronken gaan we een wandeling maken over dit grote terrein. Leren dat aan de overkant van de rivier een lavaveld ligt en via de bordjes leren we over de dieren en planten. Komen weer laat in de camper terug. Na het avondeten en de koffie maken we nog een kleine wandeling de ander kant op met uitzicht op de Snake River. Voor we vertrekken horen we vele “angst schreeuwen”, kennelijk wordt er jacht gemaakt in de dierenwereld. (vandaag 81 mijl / 130 km gereden)
Massacre Rocks SP naar Buhl/Hagerman
Buhl/Hagerman naar Bruneau Dunes State Park
Vanuit hier rijden we naar Glenns Ferry en naar het Three Islands Crossing State Park. Tijdens de trek over de Oregan Trail moesten de immigranten hier de Snake River oversteken. Zij maakte hierbij gebruik van drie eilandjes in de rivier. In het centrum bekijken we een filmpje en de opstellingen hoe men vroeger moest leven in de huifkarren. We lopen naar de rivier om beter naar de eilanden te kunnen kijken, dat lukt helaas niet. Wel zien we een flinke bui op ons afkomen, we lopen snel terug naar het centrum om te schuilen. We worden wel wat nat, maar het valt erg mee. Even later is het weer droog. We rijden nu een klein stukje via de Interstate naar de afslag bij Hammett en hiervandaan via de weg 78 naar het Bruneau Dunes State Park. Dit SP ligt op 2500 ft (750 m) hoogte! In het park zoeken we een plek met zicht op de duinen die ca. 470 ft (bijna 150 m) hoog zijn. Sluiten de camper aan en gaan in de zon een ijsje eten, lezen en thee drinken. Na het avondeten maken we een wandeling naar de voet van één van de duinen. Tegen koffietijd zijn we terug bij de camper en maken een praatje met de buren. (vandaag 88 mijl / 142 km gereden)
Bruneau Dunes State Park naar Boise
Bij Boise slaan we om naar het Visitorcenter te gaan voor de informatie over Boise en de Hells Canyon. Op de Interstate en bij de afslag keurige borden maar daarna is niets meer te zien over het Visitorcenter. Wij rijden steeds meer recht naar het centrum van Boise. In de verte zien we al het Capitol (Boise is de hoofdstad van Idaho) liggen en plotseling ziet Jan de Library liggen en direct draait Ellie een zijstraat in wat een park blijkt te zijn met parkeerplaatsen. We parkeren hier de camper en lopen naar de Library, wat naast/achter de Library moet een gedenkpark zijn waarin Anne Frank een plaats in neemt. Dit willen wij zien. Het gedenkpark gaat over de rechten van de mens. Anne Frank wordt als een soort voorbeeld gegeven, er staat een beeld van Anne staand op een stoel voor het “raam” met haar dagboek in haar hand (achter op haar rug). Verder zijn er delen van haar dagboek opgenomen in een gedenkwand. Hier bij staan ook uitspraken van wereldleiders over de rechten van de mens. Mooi om te zien. We maken nog een heel klein rondje op zoek naar een brievenbus (niet gevonden). Terug bij de camper nemen we een ijsje en zoeken we een adres voor de overnachting. Het wordt een camping net buiten Boise aan de noordzijde van de stad. Om de binnenstad uit te komen is het behoorlijk druk, ook op andere wegen rijden we in file. Dat zijn wij niet meer gewend! De uitgezochte campground ziet er heel mooi uit. Worden aardig geholpen en krijgen plek 61. Na het aansluiten lezen we nog wat in de laatste zonnestralen en drinken we thee. Ook gaan we twee wassen draaien in de laundry. (vandaag 86 mijl / 138 km gereden)
Boise naar Oxbow Dam in Oregon
Oxbow Dam
Nu we in Pacific Time zijn wordt het ’s morgens eerder licht en is het ’s avonds eerder donker. Op ons gemak gaan we douchen in het campground gebouw en drinken we koffie. Om tien uur kijken we of er nog een bericht is gekomen van de Jet Boot onderneming, niet dus. Om 11 uur vertrekken we naar het einde van de weg in Hells Canyon, want vanaf daar vertrekt de Jet boot. Het is 22 mijl van de campground naar het einde van de weg. De weg voert geheel langs de Snake River (en de stuwmeren) en gaat soms sterk om hoog en om laag en kent zeer veel bochten. Uiteraard maken we onderweg foto’s en video. Helaas regent en spat het af en toe, maar er is ook een enkele zonnestraal! We doen kalm aan zodat we om 12 uur op de parkeerplaats staan bij het visitorcenter (gesloten). Het bootje waar wij mee zullen gaan ligt een flink stuk lager bij een helling in de rivier. Via trappen komen we dichter bij en vinden het bootje er wel erg klein uit zien! En de Snake River is best breed en erg woest. In de verte zien we stroomversnelling over stenen gaan en daar moeten wij met dit kleine bootje door heen??
We gaan lunchen in de camper want er valt weer een bui. Er komen steeds mensen bij het bootje kijken (en natuurlijk naar het geweldige uitzicht over de Snake River). Even over één uur zien we 2 mannen bij de boot en zien beneden 4 mensen aan een tafel zitten, we pakken de spullen, sluiten af en gaan ook naar de boot. Beneden moeten we wachten tot de mannen ons roepen, we gaan naar een tafel en krijgen allemaal (11 personen) een papier van de verzekering (voor het eigen risico) die wij moeten invullen en ondertekenen. Pas daarna gaan we aan boord. In de boot valt het best mee, aan 2 zijden zijn banken waar wij allen makkelijk op passen. Wij kiezen ervoor om aan het einde te gaan zitten (aan het open achterdek) om beter te filmen en foto’s te nemen. Hier is de kans op nat worden wel groter door opstattend water en door regen (we zitten op de rand waar het afdak op houdt). In de boot krijgen we eerst instructies (volgens een checklist), we worden op de gevaren gewezen, we krijgen instructies over reddingsvest (+ demonstratie), en vele andere punten. Dan varen we eindelijk af, eerst nog richting Hells Canyon Dam om de dam van dichtbij te zien en de kapitein geeft informatie. Met een behoorlijk gangetje (de neus van de boot gaat omhoog en het achtereind wordt meer in het water getrokken) gaan we de rivier af. Bij de eerst stroomversnelling gaat de boot wat zigzaggend over het water (om grote stenen te vermijden) maar voelt dat er hier daar over een steen wordt gevaren! Zo gaat dit verder, af en toe wordt er op het water stil gehouden dan verteld de kapitein weer het een en ander. Ook regent het even wat meer en we schuiven allemaal wat meer naar binnen zodat ook de laatste (aan onze kant Ellie) ook droogt komt te zitten. Maar dat was ook de laatste bui, voor de rest droog en ook zon gehad.
Zo gaan we zo’n 5 stroomversnellingen af en gaan we ook aanleggen op een plek die ook vaak wordt gebruikt door anderen om daar op een weide te gaan kamperen. De kapitein loopt mee en vertelt wat over het gebergte, o.a. dat het hoogte verschil hier, tussen de toppen en het water, groter is dan in de Grand Canyon. Alleen hier kijk je omhoog en bij de Grand Canyon kijk je in de diepte. Aan de overkant van de rivier ziet Jan een Berggeit en zegt dit tegen de kapitein. Nu kan iedereen daarnaar kijken. Natuurlijk nemen we foto’s en filmen we veel, achteraf te weinig. De natuur is hier geweldig en ruig. Zo’n 160 mijl puur natuur over de Snake River en hier hebben wij maar een klein stukje van gezien. Ook het achterland in Oregon geldt als wilderniss en is nauwelijks bereikbaar. Terug gaan we in één keer met hoge snelheid, ook tegen de stoomversnellingen op! Dan spat het water aan de zijkant hoog op en kan je de regenboog zien in de waterdruppels!
Zo’n 2 uur later zijn we weer terug bij de steiger. Het was zeker de moeite waard en een geweldige ervaring! In de camper even de spullen uitgepakt en wat gedronken, daarna terug naar de Campgound Copperfield. Na het avondeten een rondje over de campground gemaakt. (vandaag 46 mijl / 74 km gereden)
Oxbow Dam naar Prineville
Prineville naar Florence
Florence naar Yachats/Waldport
Nog een lekker koppie doen met een sneetje rozijnenbrood (hebben trek gekregen) en we vertrekken. We gaan richting Dunes City omdat wij nog gewoon duinen willen zien. Maar ook hier is er veel bos alvorens je over duinen kan lopen. We gaan naar Florence en gaan bij de historische brug foto’s nemen. Daarna bij het Visitorcenter (open!!) folders over coastway gehaald. Vervolgens bij de Safeway nog wat boodschappen gedaan. Gaan weg 101 Noord op tot de Sea Lions Cave welke slechts enkele mijlen boven Florence ligt. Men is bezig met het parkeerterrein aan te passen zodat wij nood gedwongen moeten draaien om op een ander parkeerterrein te komen. Hier gaan we eerst een bolletje eten omdat het al laat is geworden. Lopen naar de winkel en Cave ingang. Tegen betaling kunnen we verder een paar trappen af en met een lift ca. 100 meter naar beneden tot in de Cave. In de Cave is een doorkijk gemaakt naar een grote grot welke direct met de zee is verbonden. Hier liggen vele zeeleeuwen die je kan gade slaan. Aan de andere zijde kijk je naar het Heceta Head Lighthouse. Een mooie vuurtoren op een rotspunt. Weer boven lopen we naar een uitzichtpunt vlak boven de Oceaan en kan je beneden op de rotsen tientallen Sea Lions zien liggen zonnen. Ook zijn er een aantal in het water aan het zwemmen. Verder heb je hiervandaan ook een mooi gezicht op de stranden nabij Florence. Hoewel we eerst van plan waren om in het Carl G. Wasburne SP te gaan staan zien we daar vanaf en rijden door tot het Beachside SP (20 mijl verder). De 101 is een smalle en ook drukke weg, maar steeds met uitzichten naar de zee toe.
Op Beachside SP is het druk, alle plaatsen met elektra (en 30 ft lang) zijn vol. Er zijn nog wel sites voor tenten. Na overleg met de parkwachter mogen wij ook zo’n tentsite gebruiken, echter deze zijn zonder voorzieningen. Wij gaan de camper in draaien op plek 7 en een auto moet even op ons wachten. Er stap een mevrouw uit die ons vraagt of het huren van een camper bevalt. We maken een praatje en nodigen de vrouw uit om binnen te kijken. Wij krijgen een uitnodiging om bij hun langs te komen 3 mijl boven Newport om wat te drinken. Ook haar man komt op onze uitnodiging nog even kijken. We wisselen adressen uit.
Nemen een ijsje en gaan daarna wandelen op het brede strand, er staat wel een stevige wind over het strand heen. Op onze plek gaat Ellie in de zon zitten en Jan gaat alvast aan het verslag werken.
Na het avondeten en de koffie gaan we naar het strand met onze stoeltjes. Zoeken een plek tegen de kant aan om uit de wind te zitten. We wachten en lezen tot de zon onder gaat. Maar helaas gaat de zon achter wolken onder. Er is wel meteen meer vocht boven het strand, een soort mist. (vandaag 42 mijl / 68 km gereden)
Yachats/Waldport naar Lincoln City
Lincoln City naar Tillamook
Gaan na de koffie op weg naar het Connie Hansen Garden in Lincoln City. Het is even lastig om met onze grote camper in een woonwijk te parkeren, maar met aanwijzingen van een mevrouw in de tuin is het gelukt. Wij wandelen door de tuin en maken foto’s, er zijn veel rododendrons en azalia, in verschillende kleuren. Het is hier duidelijk al warm geweest omdat bv ook de akelei in bloei was. In de tuin zijn ook een aantal mensen aan het schilderen (soort cursus). Leuk om te zien. Rijden nu naar het nabij gelegen Roads End State Park. Dit parkeerterrein met strandtoegang ligt inderdaad aan het einde van een weg. Hier zet Ellie koffie en we gaan dit op drinken bij een bank met uitzicht op de zee. Het is hier bij de zee duidelijk frisser dan gisteren. Als we Lincoln City echt uit zijn gereden gaan we de 45 ste graad breedtegraad over (ongeveer zuid Frankrijk). Nog geen 10 mijl verder slaan we af op de Three Capes Loop. Het is een vrij smalle weg maar er is nauwelijks vrachtverkeer. Bij Pacific City, op de hoek van het Bob Straub SP, parkeren we de Camper en klimmen een duin op en kijken we naar Cape Kiwanda en de oceaan. Rustig verder rijden, met soms leuke en mooie doorkijkjes, komen we bij het Sand Lake Recreation Area. We parkeren de camper zo dat wij, tijdens de lunch, zicht hebben op een soort binnenmeer die droog valt bij laag water. We eten wel binnen want er staat een stevige wind. Weer wat verder gereden komen we bij het Cape Lookout Trailhead. Het parkeerterrein is al op de Cape (hoog dus) en wij gaan een trail lopen richting punt van de Cape. Het ziet er wat dreigend uit, er vliegen wolken over de Cape heen. Met ons vest en jas aan gaan we op pad. Het is een makkelijk te lopen pad wat regelmatig wat zakt. Het open bos waar we door lopen heeft het karakter van een regenwoud, het is er vochtig en het ruikt naar verrotting. Er zijn grote bomen geknakt, er zijn bomen helemaal vergroeid en de bomen zijn erg grillig. De bomen zijn denkelijk ook cedar of red wood. Ondanks dat het stil lijkt komen we toch regelmatig mensen tegen. We lopen de trail niet helemaal omdat met name in het laatste deel het pad erg ruw wordt. Tot waar wij hebben gelopen is een hek met uitzicht op de zee. Gaan op gemak terug (nu omhoog). Er gaan nu zoveel wolken over de Cape heen dat er grote druppels van de bomen vallen. In camper trekken we onze bergshoenen weer uit en gaan we verder. Stoppen even op het Anderson’s Viewpoint (uitzicht over de Bay, maar lucht boven het strand en water blijft heiig). Dan naar Oceanside, een klein gehucht, parkerende camper en nemen een ijsje (uit de vriezer). Bekijken de rotsen maar vooral de leuke huisjes die tot hoog op de heuvel staan.
Dan naar de laatste Cape, Cape Meares. De weg gaat tot hoog op de heuvel naar een parkeerterrein. Hier vandaan lopen verschillende paden, we gaan naar de vuurtoren. Een kleine vuurtoren die hoog op de rotsen staat en met een weids uitzicht over de zee. En we lopen naar de Octopus Tree, de grootste Sitka Spruce boom in Oregon. Een boom van 105 ft hoogte en tussen de 250 en 300 jaar oud. De boom heeft geen echte stam maar een aantal dikke takken die uit de grond komen.
Van dit Cape Meares State Park rijden we naar een camping netbuiten Tillamook. Camper aansluiten en Ellie gaat Pancakes maken. In de avond kleding gewassen. (vandaag 73 mijl / 117 km gereden)
Tillamook naar Fort Stevens SP
Wij rijden op ons gemak via Bay City en Garibaldi naar een parkeerplaats nabij het strand van Rockaway Beach. Lopen een stuk over het strand, maken foto’s van de rotsen in zee. In het zonnetje zitten, naast onze camper, gebruiken we de lunch. Verder op weg naar het noorden stoppen we op de Oswald Viewpoint om wederom een uitzicht te hebben op de kustlijn. Bij de 8 mijl verder weg liggende Hug Point State Park parkeren we de camper en wandelen naar de beach. Het is een kleine stukje strand met veel stenen. Hier zou een waterval moeten zijn, maar die is nu, met hoogwater, niet te bereiken over het strand. We gaan even pauze nemen op een boomstam.
Vlak voor we Cannon Beach bereiken heb je een uitzicht over het strand en de rotsen. En hier ligt de meest bekende rots, Haystack Rock. Deze rots is het symbool voor de kust van Oregon. Wij proberen in Cannon Beach vlak bij die rots te komen. Rijden verkeerd en rijden om maar vlak bij de rots komen is er niet bij. Vanaf een parkeerplaats en via het strand lopen zou kunnen. We gaan wel een stuk lopen maar niet tot aan de rots zelf (aardig eindje!). Op de parkeerplaats nemen we een ijsje. Een paar dames spreken ons aan of de camper bevalt (dit is de derde keer op deze vakantie!). Van af Cannon Beach via Seaside rijden we naar het Fort Stevens SP aan de monding van de Columbia Rivier. Bij dit State Park is een aanmeldhuis met 4 balies. Het is dan ook een zeer grote campground. We melden ons aan en krijgen een plaats in de N ring. Rijden over het al tamelijk volle terrein. Onze plek bleekt een rechte plek te zijn en erg lastig achteruit in te rijden door de vele bomen die er staan. Ook naast onze plek staat een tent vlak tegen het asfalt aan. Met moeite lukt dit allemaal. Aansluiten en thee zetten en opdrinken naast de camper. Het is al wat laat, Ellie begint met het eten en Jan vult alle waterflesjes. Na het avondeten en de koffie lopen we naar een scheepswrak op het strand. Het is bijna 8 uur als we weg gaan, het is ruim 2 km lopen heen + 2 km terug. Het scheepswrak is al 100 jaar oud en er staat nog wel wat van. In de ingezette schemering lopen we terug (net over negenen terug). Het is bijna donker. (vandaag 70 mijl / 113 km gereden)
Fort Stevens SP naar Portland
Vele staan aan de waterlijn op het strand met visnetten en buizen met een handvat. We lopen het strand op en vragen aan één van de mannen wat zij doen. Hij roept zijn vrouw erbij die nog wat Nederlands spreekt en verstaat (zij en haar ouders komen uit Goeree Overflakkee)! Vandaag is het extra laag water (ca. eens in de maand) en dan kan je Claming doen. Proberen Clams te vinden die in het zand zitten onder het water, die nu met extra laag water wel te bereiken is. Een Clam is een grote schelp, net als mosselen en oesters. De Clam wordt gefrituurd met kruiden. Daar waar je denkt dat een Clam kan zitten, steek je de buis diep in het zand en met terugtrekken komt er zand en hopelijk de Clam naar boven.
Vanaf dit strand rijden we naar het noordelijkste punt van de kust van Oregon en kijken daar vanaf een uitzicht tableau over de Pacific Ocean, de monding van de Columbia River en aan de overkant de Staat Washington. Hier drinken we koffie en lezen we wat in een zonnetje. We rijden vervolgens naar het militaire Fort Stevens. Dit fort is in gebruik geweest van 1904 tot 1944. Lopen rond op de betonnen onderdelen, Duidelijk is nog te zien, de plaatsen waar de kanonnen hebben gestaan. Of er ooit geschoten is?? Wij rijden over de lange brug naar Astoria en in het stadje gaan we de heuvels op. De weg is erg steil naar boven tot de Column van Astoria. Deze Column is gemaakt ter nagedachtenis aan de Lewis en Clark reizen. Hier was ongeveer het eindpunt van het onderzoek reis door het wilde westen. We parkeren de camper en gaan de toren beklimmen, 164 treden naar boven (en 164 beneden). Het is een zeer weids uitzicht over het stadje en de Columbia river, helaas is er wat minder zicht door de wat donkere wolken. Terug in de camper gaan we lunchen, er zijn verschillende toeristen die een foto maken bij onze camper (komt door de platen die er op zitten). Van af de Column rijden we naar beneden en naar de kade en parkeren bij het Columbia River museum. Bezoeken dit museum wat een beeld geeft van de schepen op de oceaan en van de rivier. In museum winkel koopt Jan 3 CD’s van Shanties en iets voor de kinderen. Jan gaat ook nog even kijken op het lichtschip de Columbia. Nu gaan we naar Portland, wisselen elkaar onderweg even af bij een drankje. In Portland houden we de weg 30 (Byway) aan. Dit voert ons in het begin wel door achteraf buurten maar leidt ons wel buiten het drukke centrum om. Tenslotte ligt de campground die wij hebben uitgezocht ook aan deze weg! Omstreeks zes uur meldden wij ons, een Host wijst ons een plek en rekent met ons af. We gaan nog even buiten zitten alvorens te gaan eten. Naast ons een kleine camper van Cruise America, we maken een praatje met de (Amerikaanse) man, die net deze camper heeft opgehaald.
Na het eten zoeken we het zwembad en de spa op. Het zwembad is nog te fris en voor de spa moeten eerst het grote terrein over lopen en de spa (open lucht en geen kleedhokjes) trekt ons toch niet. (vandaag 128 mijl / 206 km gereden)
Portland naar net voorbij The Dalles
Wij vertrekken omstreeks tien uur in een lichte regen. Eerst een stukje over de Interstate 84 en dan afslaan. Alle kaartjes zijn niet helder hoe nu precies te moeten rijden om de verschillende watervallen in de Columbia River Gorge te kunnen zien! Slaan af op exit 22 en komen op de Old Hwy. Een smalle weg met soms aardige steiltes. We twijfelen of we goed zitten maar dan komt een bordje naar het Vista House op het Crown Point. Hier parkeren we de camper en gaan in het Vista House kijken en een folder vragen van de route “Historic Columbia River Highway”. Verder kijken we in het gebouw en natuurlijk zien we de omgeving. Het Vista House ligt op een hoog punt boven de rivier. Het is droog en er is zelfs een zonnetje dus stoeltjes uit en koffie drinken. Na de koffie verder langs alle waterval punten. Op stopplekken is er geen ruimte gemaakt voor campers, dus is het elke keer zoeken om de camper te parkeren. Vervolgens zien we de Latourell Falls, Bridal Veil Falls (hier gaan we een broodje eten), Wah-kee-na Falls en de Multnomah Falls. Bij alle watervallen lopen we een stuk om die waterval goed te zien. Af en toe is er wel wat regendruppels maar over het algemeen is het droog. Bij de laatste waterval begint het echt te hozen. We blijven maar gewoon in de camper zitten, gaan wat lezen en nemen een ijsje. Als het eindelijk wat minder is met de regen gaan we verder. Door de regen slaan we Horsetail Falls over want daar moet je, via een trail, naar lopen. Rijden verder over de Interstate 84 naar het oosten. Bij het Mitchell point stoppen we even om te kijken en wat te drinken. Daarna rijden gaan we in één keer door naar de campgrond. Onderweg is het droog geworden en is er af en toe zon. Op de campground zoeken we een plek en gaan betalen, het is net zes uur. Ellie gaat koken en na het eten gaan we een half uurtje op een bank bij de Columbia rivier zitten. De zon staat laag en gaat achter de wolken, het wordt fris. (vandaag 89 mijl / 143 km gereden)
The Dulles naar Leavenworth (Washington)
Leavenworth naar Monroe
Zijn even na tweeën in Monroe, hebben de campground niet kunnen vinden die wij hadden opgezocht. Vragen bij een postman. Die belt een vriend die er vlak bij woont. Nu weten we de richting en straat naam. Gaan eerst in de winkels kijken om iets mee te kunnen voor de kids. Slagen bij een hobby winkel. Bij de camping blijkt dit alleen voor members te zijn, we mogen echter wel bij de rivier staan. Als we staan nemen we het laatste ijsje. In de zon zitten lezen. Maken een ommetje over terrein en kijken bij het zwembad. Ellie gaat natuurlijk zwemmen en Jan gaat lezen bij het bad. Na avondeten al wat opgeruimd. (vandaag 91 mijl / 146 km gereden)
Monroe naar Everett bij Cruise America
Seattle naar Velserbroek
De vlucht naar Houston in Texas vertrekt op tijd, verloopt voorspoedig en komen dus ook ruim op tijd aan (4 uur gevlogen). Op het vliegveld van Houston behoeven wij niet meer door een security of iets dergelijks, we hebben ruim de tijd om even wat hartig te gaan eten. Ook de vlucht naar Amsterdam (9,5 uur) verloopt zonder enige vertraging of problemen. Na aankomst de koffers ophalen en als wij door de douane komen staat onze dochter klaar om ons naar huis te brengen.