Amsterdam via Toronto naar Vancouver
Op 5 juni 2015 was het dan eindelijk zover; samen vlogen we met Air Canada (via Toronto) naar Vancouver.
Het was een bijzondere dag, want vandaag werd de eerste non-stop vlucht van Air Canada, van Amsterdam Schiphol naar Toronto Pearson Airport uitgevoerd. We werden feestelijk ontvangen met champagne en cupcakes. De vlucht was supergoed verzorgd met een eigen tv schermpje en prima eten en drinken.
In Toronto moesten we door de douane en binnen 45 minuten hadden we de douaneprocedure goed doorlopen. Onze koffer moesten we van de band halen en bij de ‘Connecting Flights’ inleveren. We hoefden niet geheel opnieuw in te checken.
Zonder grote vertragingen arriveerden we uiteindelijk in Vancouver. De koffers kwamen ook snel en we kozen ervoor om met de Canada Line vanaf de luchthaven naar downtown te gaan reizen.
Een kaartje voor een enkele reis kost ca. CAD$7,50 per persoon en binnen 25 minuten ben je in hartje Vancouver. We kozen voor de halte ‘Waterfront’ en konden lopend naar ons hotel, het Fairmont Pacific Rim Hotel.
Het Fairmont Pacific Rim hotel is een prachtig 5-sterren hotel, nabij de waterfront van Vancouver. We kregen een super mooie suite met uitzicht op het water. De zon ging net onder en het was een mooie warme dag. We besloten om nog even een drankje te doen en onze jetlag zo goed mogelijk tegen te gaan.
Vancouver en begin cruise
De volgende morgen waren we beiden al vroeger wakker. Chantal ging even sporten in de sportaccommodatie van het hotel en ik genoot van het uitzicht op de haven. Iets voor 06.00 uur zag ik in de verte ons cruiseschip al aankomen. Wat een prachtig uitzicht en wat een groot schip! We besloten om te gaan kijken bij het schip. In Vancouver liggen de cruiseschepen aangemeerd bij het Expo Gebouw. Op deze dag lagen er twee schepen te schitteren in de warme zon. De weergoden waren ons erg gunstig gezind; het zonnetje scheen en de lucht was strak blauw. Aan de haven genoten we van ons eerste Canadese ontbijt en het uitzicht op ons schip. Na het ontbijt checkten we uit en gingen op pad naar het Expo Gebouw.
Via de zij-ingang (aan de oostzijde) van het Expo Gebouw konden we lopend naar het benedendek. Diverse personeelsleden van Holland America Line stonden al klaar om ons te ontvangen. Omdat er momenteel twee schepen waren (het andere schip was van Princess Cruises) werden we goed naar de juiste hal begeleid. Hier konden we onze bagage achterlaten. De kofferlabels hadden we er zelf al omgedaan in het hotel. Deze procedure werd duidelijk omschreven in de reisbescheiden die we hadden ontvangen van HAL. Nadat we onze bagage hadden afgegeven zijn we door verwezen naar de ruimte waar we moesten wachten op de security check. Het was inmiddels erg druk al en dus hebben we in totaal zeker 55 minuten moeten wachten voordat we erdoor konden. Eenmaal door de security check moesten we wachten op de douane procedures. Dit was erg goed geregeld, want we konden zitten en er was water beschikbaar. Omdat we aan boord gingen van een cruiseschip, en door Amerikaanse wateren zouden varen, moesten we hier door de Amerikaanse douane. We hadden vooraf al een ESTA formulier ingevuld via de website en dus verliep de afhandeling vrij voorspoedig. Eenmaal door de douane konden we onze ‘naam-badge’ laten maken. Op vertoon van onze instapkaart werd per persoon een naam-badge gemaakt. Met dit kaartje, ter grootte van een creditcard, konden we aan boord van het schip alles eten, drinken, bestellen en kopen. Na afloop van de cruise ontvang je dan een eindafrekening, die voldaan zal worden met de creditcard die we hebben doorgegeven (tijdens het online inchecken). Een portemonnee hebben we aan boort van het schip dus niet meer nodig, enkel het pasje moet je altijd bij je hebben.
De eerste indrukken van het schip zijn heel goed! We worden hartelijk ontvangen door de cruise directeur en enkele andere officieren van ons schip, de Noordam. Wij raden aan om zo vroeg mogelijk aan boord te gaan. Dit voorkomt een lange wachttijd bij de security check, douane en je hebt meer tijd om al even rond te kijken en alvast bekend te raken met het schip. Aan boord kan je meteen naar je hut. Wij hebben een binnen hut op dek 7, Rotterdam dek aan de voorkant van het schip. De koffers worden vanzelf naar de hut gebracht op een later tijdstip. Wanneer er nog tijd over is, dan raden we je aan om naar dek 9 te gaan het Lido dek waar je aan de achterkant van het schip een heel mooi uitzicht hebt op de stad. Uiteraard kan je alvast een hapje en drankje nuttigen op de bijzondere reis die bijna zal gaan starten. Wij zijn iets later gaan inschepen, waardoor er wat minder tijd nog over was om het schip te bekijken. Even snel naar de hut en de koffers alvast uitpakken, maar dan worden we al omgeroepen om mee te doen aan de Muster drill. Als iedereen aan bood is van het schip wordt er meteen een oefening gedaan voor een noodsituatie. Deze Muster drill (oefening) is verplicht voor elke passagier. Wanneer een passagier hier niet bij is, wordt deze persoon direct van boord gestuurd. Op de naam badge of pasje staat naast je naam ook een nummer. Dit nummer is gekoppeld aan een verzamelplek op dek 3 en aan een reddingsboot. Op dek 3 zoeken we ons nummer op en er verzamelen steeds meer mensen op “ons’’ plekje. Onze namen worden omgeroepen en aangestreept op de presentie lijst. Gelukkig is iedereen er, geen problemen! De oefening kan beginnen. We krijgen drie verschillende signalen te horen die in het geval van een noodsituatie omgeroepen kunnen worden. Als het derde signaal klinkt, dan betekent dit dat we naar onze hut moeten om een reddingsvest te halen en dan verzamelen op dek 3 op je aangewezen plek.
Het vertrek vanuit Vancouver is heel bijzonder. Op de kade staan allemaal mensen te zwaaien en wij genieten dan ook lekker op het achterdek in de volle zon van deze bijzondere stad. Aan boord van het schip is voor iedereen wel iets te vinden om zich mee te vermaken. Elke dag is er een dag programma met heel veel verschillende activiteiten, voor jong en oud. Dagelijks krijg je in je hut een krantje met daarin de highlights genoemd van de dag, maar ook is het hele programma hierin opgenomen. Er staan ook hele nuttige tips in, zoals bijvoorbeeld het verzetten van de klok. We hebben ervaren dat de klok een uurtje terug zal gaan tijdens de reis naar Alaska. Tegen het einde van de reis, zal deze natuurlijk weer terug moeten worden gezet. Enkele voorbeelden van activiteiten aan boort zijn: sport programma’s, een kook workshop, een cursus voor de computer, elke avond een bijzondere show, entertainment in de BB King Jazz club, een Royal Dutch High Tea, zelfs een kunstveiling. Het is werkelijk teveel om op te noemen. Voor het entertainment hebben we keuze uit diverse bars. Onze favoriet tijdens de hele cruise is de BB King Jazz Club. Elke avond een swingende band! Er is ook nog een Piano bar, Wine bar, Sports bar, Ocean Bar met live muziek, enzovoort. Een andere fijne plek waar we regelmatig een drankje hebben gedaan, met name voor koffie en thee, is de bibliotheek. Een heerlijke ruimte met ligstoelen en uitzicht op zee. Als je geen boeken mee hebt genomen, dan kan je zelfs lenen. Het is gratis en er zijn ook Nederlandstalige boeken (op onze cruise). In de bibliotheek is een koffie corner gevestigd die je kunt vergelijken met een Starbucks. Sportievelingen kunnen heel goed terecht in de gym, maar je kunt je heerlijk laten verwennen in de spa. Er is eigenlijk zo veel te doen dat je tijd te kort komt. Misschien wel één van de mooiste plekken vinden wij het Crowns Nest. Dit is weer een bar, maar wel gevestigd helemaal op het boven dek met een vrij uitzicht op zee. Er zijn heerlijke relax stoelen waar je in weg kunt dromen.
Inside Passage
Op de eerste zeedag (tweede reisdag) vaart het schip door de Inside Passage. De dag is erg afhankelijk van het weer. Wij hebben helaas echt pech, het regent en het is er mistig waardoor we weinig zien van de Inside Passage. Jammer, maar we krijgen later nog een kans. Gedurende de dag vermaken we ons in de bibliotheek, lezen een boek en liggen heerlijk te relaxen in de loungestoelen van het Crowns Nest.
Voor het vertrek van de cruise is een van de grote vragen die wij hadden, wat neem je mee en wat is de dress code tijdens het diner? Hoe gaat het diner in zijn werking? Er zijn meerdere restaurants op het schip waar we kunnen dineren. Het meest populair is het Vista restaurant waar de maaltijden a la carte geserveerd worden. In dit restaurant is er wel een kleding voorschrift. Op de meeste avonden is het smart casual en op de formele avonden is het gala. Wij hebben ervoor gekozen om bijna elke avond in het Vista restaurant te dineren.
Een alternatief is het Lido restaurant op dek 9. Dit is een buffet waar je sowieso elke dag kunt ontbijten, lunchen, middag snack, maar ook in de avond kunt dineren. In dit restaurant geldt een minder strenge dress code. Het enige wat hier niet is toegestaan zijn slippers en korte broeken. Deze restaurants zijn in de prijs inbegrepen.
De beroemde Pinnacle Grill is niet inclusief en je betaald hier een kleine vergoeding voor. Wij hebben hier overheerlijk genoten voor 29 dollar per persoon extra. Dit is een a la carte restaurant in een innige sfeer met een bijzondere kaart. Het is aan te raden om zodra je aan boord bent een reservering te maken voor dit restaurant. De dress code wordt door de Hal vooraf omschreven als: Galakleding en nette vrijetijdskleding (Smart casual). Op de meeste avonden is nette vrijetijdskleding geschikt en kan worden beschreven als een broek en casual overhemd of trui voor heren en een rok of broek en trui of blouse voor dames.
Korte broeken, slippers, zwemkleding, ‘kapotte’ jeans en mouwloze hempjes zijn niet toegestaan.
Gala-avonden roepen de grote cruisetradities op waarbij gasten zich kleden om indruk te maken voor speciale evenementen aan boord, waaronder een vijfgangendiner in de Dining Room. Kostuum en das zijn gepast voor heren, terwijl de dames een cocktailjurk of lange jurk dragen. Voor de reis hebben wij hier naar gekeken en nette vrijetijdskleding hebben we allemaal wel, maar galakleding is toch wel wat anders. Het is ons heel erg meegevallen wat mensen dragen. En we hebben van alles voorbij zien komen wat officieel gezien niet zou mogen. Zeker op de gala avonden zijn er natuurlijk mensen in echte gala kleding, maar het valt ons op dat niet iedereen zich hieraan houdt. De mensen zien er gewoon netjes uit.
Bij het maken van een boeking kan je kiezen voor een gesloten zitting, op twee verschillende tijden, of voor een open zitting. Bij een gesloten zitting kan het voorkomen dat je een tafel deelt met andere mensen. Dit kan ook bij een open zitting, maar hier kan je ook kiezen voor een tafel met twee personen (naar gelang het reisgezelschap. Wij hebben gekozen voor een open zitting, omdat je dan vrij bent op welk tijdstop je wilt gaan eten.
In het Vista restaurant hebben wij kunnen eten vanaf ca. 18.00 uur tot 21.00 uur. Er zijn twee verdiepingen in deze prachtige zaal, een is voor het gesloten diner en de andere is gereserveerd voor het open diner. Je meld je in het restaurant met het hutnummer en dan kan je aangeven of je een tafel voor twee wilt of een gedeelde tafel wenst. Wij hebben gekozen om alleen met z’n tweeën een tafel te delen en deze tafels zijn er iets minder, waardoor we vaak een paar minuten tot maximaal een kwartiertje hebben moeten wachten.
Ze hebben een heel fijn systeem hiervoor bedacht. Je krijgt een klein vierkant apparaatje met lichtjes erop en zodra deze lichtjes groen worden en als het apparaat gaat trillen, betekent dit dat de tafel klaar is. We melden ons dan weer bij de officier en worden door de gast heer naar onze tafel begeleidt. Eenmaal aan tafel krijgen we direct een wijn kaart en de kaart voor deze avond. Elke dag is er een andere kaart, waardoor er veel variatie is. Vooral de visgerechten zijn hemels, maar alles is erg lekker. Chantal wilde graag een glas wijn bestellen en de sommelier was haar graag van dienst. Ze heeft besloten om een fles te kopen (US$29) en de sommelier zal de fles wijn bewaren. Elke avond kan je dan genieten van een heerlijk glas wijn uit je eigen fles. Je kunt deze ook meenemen naar de hut.
In dit restaurant is het ook mogelijk om te ontbijten en te lunchen, uiteraard is dit altijd a la carte. Vooral voor het ontbijt is het raadzaam om hier te ontbijten. In het buffetrestaurant is het erg druk in de ochtend, waardoor je langer in de rij moet staan voor het eten. Op het lido deck is ook nog een snackbar te vinden voor lekkere hamburgers en andere snacks. Als je van dit alles nog niet genoeg hebt, dan kan je in je eigen hut 24 uur per dag roomservice bestellen. Van ontbijt tot diner, alles is inbegrepen in de cruise.
De tweede dag hebben we gevaren door de Inside Passage en vooral rustig aan gedaan, maar daar zal snel verandering in komen.
Inside Passage - Juneau
Op de derde dag zal de cruise aanleggen in Juneau, de hoofdstad van Alaska. Via de intercom wordt ons verteld dat het schip morgen de hele dag voor anker zal liggen in de haven.
Juneau heeft maar plaats voor drie schepen en er varen op de route elke week vier schepen. Eentje teveel! Elke week is een ander schip aan de beurt en deze week is het onze beurt. Dat betekent tenderen. Tenderen houdt in dat het schip voor anker ligt en dat de passagiers met een kleiner bootje naar de waterkant worden gevaren. Op ons schip zijn ongeveer 2000 mensen aanwezig die allemaal naar de stad willen voor een tour in de stad of een excursie.
Op de ochtend van het arriveren in Juneau wordt elke hut opgeroepen om een kleuren kaart met nummer op te halen in een lounge. Wij hebben blauw 3 en er wordt ons verteld dat we moeten wachten met het ontschepen totdat ‘’onze’’ kleur en nummer genoemd is door de intercom. Pas op dat moment kunnen we het schip verlaten met het bootje wat ons naar de water kant zal brengen. Er zijn rode, blauwe en zwarte kaarten met nummers die tot over de 20 gaan.
Wij hebben ongeveer anderhalf uur moeten wachten voordat we het schip konden verlaten. Op zich niet erg, omdat het schip ca. 8 uur voor anker ligt in Juneau. Houdt er rekening mee dat dit proces even kan duren. Er is nog steeds voldoende tijd om de stad te bezoeken en een excursie te maken.
Eenmaal aangekomen in Juneau merken we meteen dat we in Alaska zijn, het regent! We nemen het voor lief en genieten van de eerste indrukken van dit prachtige land. Het centrum ligt op loopafstand van de aankomst plaats in de haven. Je loopt meteen het centrum in waar een paar toeristische straatjes zijn met opvallend veel bars. We lopen de straten door en bekijken de winkeltjes, maar we zijn er niet van onder de indruk.
Op de dagen dat het schip aan wal is, heb je de mogelijkheid om een excursie te maken. Deze excursies zijn te bekijken zodra een cruise geboekt is via de website van de Holland America Line. Indien gewenst zijn deze ook meteen te boeken. De excursies zijn heel erg verschillend, zowel in prijs als in activiteit. Gemiddeld variëren de excursies van 50 – 200 dollar per persoon, maar er zijn nog uitschieters erboven en soms eronder.
Natuurlijk is het niet verplicht of nodig om in elke haven een excursie te maken. Sommige passagiers kiezen ervoor om op eigen gelegenheid de stad of omgeving te verkennen. Ter plaatse zijn er genoeg aanbieders die ongeveer dezelfde excursies aanbieden. Wij hebben ervoor gekozen om alle excursies bij de Hal zelf te boeken. Een ervan hebben we vooraf geboekt en de andere twee hebben we pas op het schip geboekt.
Nadat we de stad bekeken hebben is het tijd voor de eerste excursie. We hebben een voucher gekregen op het schip en daar staat een verzamel plaats en een tijdstip op. De excursie die we gaan maken is de 5 Glacier Experience per water vliegtuig. Als iedereen verzamelt is, worden we verdeelt over een aantal vliegtuigjes en zijn we in no time in the air. De piloot geeft enthousiast uitleg over het gebied en het ontstaan van de gletsjers. Het is bijna niet in woorden uit te drukken wat we gezien hebben. Enorme ijsvlaktes die al miljoenen jaren oud zijn. Geweldig om dit op deze manier te bekijken, pas dan krijg je een indruk van het gebied rondom Juneau.
Het reizen per watervliegtuig is heel normaal voor de inwoners. De meeste steden zijn alleen bereikbaar per boot of per watervliegtuig. Dit geldt ook voor Juneau.
Naast deze excursie hebben we nog twee andere excursies geboekt.
Juneau - Skagway
Op de vierde dag van de cruise legt het schip aan in Skagway. In Skagway is er wel plaats voor vier schepen, waardoor we via de loopplank het schip kunnen verlaten. Elke keer dat we het schip verlaten wordt onze naam badge gescand en als we het schip weer op willen, is er een scan en een security controle. Elke passagier en bemanningslid moet door de detector en de tassen worden door een bagage scanner bekeken. We hebben niet meegemaakt dat er lange rijen staan als we het schip op komen.
Wat ons direct opvalt aan Skagway is dat het kleiner is als Juneau, maar het stadje oogt netter. De huizen zijn goed onderhouden in de hoofdstraten en er zijn veel leuke toeristen winkeltjes en enkele pubs. De sfeer is heel gemoedelijk. Voordat we echter een bezoek brengen aan het stadje gaan we met de bus naar Yukon en met de trein terug naar Skagway. Deze excursie is een van de meest populaire tijdens de gehele cruise en het vooraf boeken is aan te raden. Dit hebben wij ook gedaan via de website van de Hal en eigenlijk was deze al volgeboekt. We zijn op een wachtlijst geplaatst en een week of twee voordat we vertrokken kregen we een melding dat de excursie geboekt was. De tour is genaamd de Yukon Expedition & White Pass Railway.
Na het verlaten van het schip werden we direct opgevangen door de tour organisatie en naar onze bus verwezen. Onze tour leider annex chauffeur voor vandaag is Caleb, een student uit Georgia die in de zomer werkt in Skagway. De bus tocht duurt ca. 2 ½ uur en zal ons via de Klondike Highway brengen naar Yukon in Canada. Gedurende de tocht verteld Caleb alles over de bijzondere natuur die we onderweg zien en wetenswaardigheden over Alaska en Yukon. Hij maakt een enkele stop als er tijd voor is, maar tijdens de bustocht is het niet de bedoeling om bij elk mooi meer of berg te stoppen.
Onderweg zien we veel meren en besneeuwde bergen, prachtig! Wat ons opvalt is dat er de natuur verder niets is. Er zijn geen tankstations of wegrestaurants onderweg, het is echt alleen de natuur. Natuurlijk is er heel af en toe een dorpje, maar deze zijn er niet veel. Tijdens de tocht passeer je de grens van Amerika naar Canada en vooraf is ons ook verteld om ons paspoort mee te nemen. Bij de grens komt er een Canadese Ranger de bus in om de paspoorten te controleren. Als alles goed is, mag de bus snel verder. Na ongeveer 2 ½ rijden komen we aan in het stadje Carcross. Caleb brengt ons eerst naar een afgelegen, verborgen meer, Bennet Lake. Het meer heeft hele mooie groene en blauwe kleuren, daardoor erg bijzonder.
Onze stop in Carcross is een husky boerderij, museum, restaurant. Tijdens de stop wordt er een lunch verzorgt in het restaurant en je hebt de gelegenheid om even rond te kijken op het complex. Het complex is leuk opgezet en bestaat uit houten gebouwen, zoals in een Western film. Voor ons is de husky boerderij waar we naar uitkijken. In de wintermaanden worden de huksy honden ingezet voor lange afstandswedstrijden, maar in de zomer maanden moeten ze getraind worden en dat gebeurt door middel van korte tochten met een kar die ze trekken. Je kunt hier ter plaatse een tocht boeken voor 35 dollar per persoon en de tocht duur ongeveer 25 minuten door de bossen. Vooraf dachten wij dat het echt zielig zou zijn, maar we hebben een hele goede uitleg gekregen van de verzorgers en het is echt een training voor de honden die ze nodig hebben. De honden zijn heel enthousiast als ze merken dat ze weer mogen rennen. Het is een echte aanrader om te doen. De kosten van 35 dollar zijn niet opgenomen in de tour en betaal je dus extra.
Na een uurtje gaat de bus weer verder met de tour. Caleb brengt ons weer terug naar de grens plaats Fraser en de bus tocht eindigt hier voor ons. We zullen hier aan boord gaan van de trein, de wereld beroemde White Pass Railway. De White Pass Railway is een scenic rail road die werd aangelegd voor de goudzoekers die vanuit Skagway naar Yukon wilden reizen om het ultieme geluk te gaan zoeken. Tegenwoordig is het een toeristische trein dwars door de bergen van de White Pass. Je merkt meteen dat je hoog bent, het is toch wel fris, maar zoals Hollanders zijn we hierop voorbereid. De coupes van de trein zijn dicht en door de ramen kan je alles buiten bekijken. Susanne is vanaf het eerste moment buiten op het kleine platform gaan staan om mooie foto’s te maken en te genieten van de natuur. Het is wel erg koud, maar dat mag de pret niet drukken. Het eerste gedeelte van de trein zen we vooral veel toendra en resten van sneeuw. Chantal is in tussen ook buiten komen staan en samen genieten we echt van de trein reis. De trein komt steeds lager en we zijn niet meer op de toppen van de bergen, maar in het dal en de verre uitzichten zijn spectaculair. Echt prachtig!
De hele trein reis duurt ongeveer 3 ½ uur en na aankomst in Skagway worden de paspoorten weer gecontroleerd door de Amerikaanse douane. We worden opgevangen door Caleb die ons naar het schip zal brengen. Het is tegen de avond als we weer terug komen bij het schip, maar we besluiten om nog even Skagway in te lopen om deze dag af te sluiten met een lokaal biertje in de pub.
Skagway - Glacier Bay National Park
Na de dag in Skagway vaart het schip verder naar een nationaal park, het Glacier Bay National Park. Vandaag is het weer minder, er wordt regen voorspelt. Gelukkig hebben we ons hier op voorbereid en zijn we er klaar voor.
Het park is een gebied met vele gletsjers en het schip mag hier niet zomaar in varen. Heel vroeg in de ochtend komen er een aantal park rangers aan boord om het schip te begeleiden, maar ook om presentaties te geven in de Vista lounge (theater) over het park en over de lokale stammen die hier nog steeds wonen.
Het hoogtepunt van de dag is als het schip tot stil stand komt aan de voet van een gletsjer. Er zijn er meerdere en de park rangers bekijken per dag welk schip naar welke gletsjer mag varen. Ons schip is niet het enige schip wat er vandaag zal varen. De aankomst bij de gletsjer gebeurt in stilte.
Eerder op de dag hebben we een presentatie bijgewoond van een ranger die verteld heeft over deze bijzonder plek. Mede hierdoor hebben we nog meer ontzag voor het ijs. Fenomenaal is misschien een woord om het uit te drukken wat we zien en horen, maar het is zo bijzonder dat het niet echt in woorden is uit te drukken. Het ijs horen kraken en zien vallen dat al miljoenen jaren oud is, geeft je kippenvel.
Het schip blijft even liggen, maar dit mag niet te lang volgens de rangers.
Glacier Bay National Park - Ketchikan
De laatste haven waar het schip voor anker gaat is Ketchikan. Ketchikan wordt ook wel de zalm hoofdstad van de wereld genoemd. Net zoals in Skagway heeft het stadje een leuk centrum, het is wel iets groter als Skagway. Een gedeelte van het centrum is het historische Creek Street. Het is een kleine straat met allemaal gekleurde houten huizen op palen en een van de huisjes is beroemd omdat het vroeger een bordeel was. Tegenwoordig staan er dames in historische kostuums om te laten zien hoe het vroeger was en je vind er diverse winkeltjes waar lokale mensen de handgemaakte spullen of waar te koop aanbieden.
Voor een mooi uitzicht kan je met een kabel treintje omhoog een kleine berg op. Creek Street is zeker een bezoekje waard en je kunt er gewoon te voet naar toe wandelen van het schip. Er worden ook weer veel verschillende excursies aangeboden in Ketchikan. Je kunt een zalm tocht maken en daarna lekker opeten, een lumberkjack show (houthakkers show) of een toch maken per watervliegtuig naar het Misty Fjords National Monument.
Wij hebben de excursie gemaakt naar het Misty Fjords gebied. Per water vliegtuig worden we naar het gebied gevlogen en eenmaal daar aangekomen zal de piloot een landing maken en voor de durfals onder ons mag je even uitstappen en op de peddels staan om de stilte en unieke natuur van zo dichtbij te ervaren. Het is even vliegen voordat we er zijn, maar het is zeker niet over een saai gebied. Alleen dit uitzicht is al prachtig, veel meren en water. De Misty Fjords laten een mistig gebied zien met bergen en veel kleine meren (fjorden) tussen deze bergen in. Vanaf de top van de bergen lopen er kleine watervallen naar beneden het water in. Dit zien we door het hele gebied, dit hebben we nog nooit eerder gezien!
Deze excursie is niet voordelig, daar moeten we eerlijk in zijn. Als je de middelen hebt om deze excursie te maken raden we dit echt aan.
Laatste dag op zee en terugreis vanuit Vancouver
Zoals altijd komt er een einde aan een reis, zo ook deze. We hebben enorm genoten in de afgelopen dagen en dingen mogen zien die ons echt verrast hebben. Alaska is een prachtig land met een overweldigende natuur. Het cruisen is een unieke manier om het land te ontdekken.
Op de laatste avond voor het ontschepen moeten we de koffers al ingepakt hebben en voor twaalven op de gang geplaatst hebben. Het is raadzaam om een extra tas of een klein koffertje bij te hebben voor de toiletspullen en een setje kleren. De volgende ochtend hebben we dan voldoende aan deze spullen. De koffers krijgen we pas aan wal.
In de informatie map die ontvangen hebben op de eerste dag zat er een formulier tussen voor het ontschepen. Op dit formulier werd ons gevraagd hoe laat we het schip willen verlaten, maar ook of we een terug vlucht hebben later op de dag of dat we zelf voor vervoer zorgen naar de luchthaven of hotel.
Het schip arriveert al heel vroeg in de ochtend in de haven, waardoor de eerste passagiers al om zeven uur het schip kunnen verlaten. Natuurlijk hoeft dit niet en kunnen we nog lekker van een laatste ontbijt genieten. Wij hebben ervoor gekozen om tussen half negen en negen uur het schip te verlaten. Aan elk tijdstip is een nummer verbonden, net als bij het tenderen, wordt het nummer van jouw tijdstip omgeroepen om het schip te verlaten. Dit is om te voorkomen dat iedereen tegelijk het schip verlaat. We hebben ook speciale koffer labels ontvangen met daarop hetzelfde nummer, zodat de koffers klaar staan als wij van boord gaan. Naast de labels ontvangen we een nieuw douane formulier die we invullen en af moeten geven aan de douane. Na een week in Amerika te zijn geweest, zijn we terug in Canada en is dit formulier verplicht. Na het ontbijt wordt ons nummer omgeroepen en begeven we ons naar een lager gelegen dek om het schip te verlaten. We worden uitgezwaaid door vele bemanningsleden en werpen een laatste blik op ons schip.
In een grote hal staan de koffers al klaar voor ons en geven we het formulier af aan de douane beambte. Het ontschepen is dus vlot en soepel verlopen en helaas is er daarmee echt een einde gekomen aan deze geweldige ervaring. We hebben super genoten en zullen met veel plezier terugdenken aan deze unieke kans! Ook weten we vrijwel zeker dat dit niet onze laatste cruise zal zijn én dat we Alaska nog vaker en uitgebreider willen bezoeken. De plannen voor een camperreis door Yukon en Alaska liggen dus al weer klaar!