Amsterdam - Montreal - Halifax

Al jaren op ons lijstje stond een reis dwars door Canada van Oost naar West en omdat we al 4 keer in het gebied tussen Calgary en Vancouver hebben rondgetoerd besluiten we nu om in Halifax te starten en de camper in Calgary in te leveren. We hoeven dan minder kilometers te rijden en hebben zodoende meer tijd voor andere dingen zoals een bezoek aan vrienden in Ontario.

Toch zullen we de komende 4 weken wel keuzes moeten maken, omdat we een behoorlijke afstand moeten overbruggen en op 28 mei de camper in Calgary in moeten leveren. We hebben dan ook maar 4 dingen gepland die we écht willen doen en voor de rest zien we wel wat nog op ons pad komt. En dat gaat voor verschillende leuke verrassingen zorgen zullen we wel merken.

Na een overnachting in het Ibis Budget Amsterdam Airport Hotel gaan we op 1 mei relaxed op reis richting Halifax met een overstap in Montreal. Omdat we Halifax willen verkennen hebben we voor 2 nachten The Barrington Hotel in hartje Halifax geboekt.

Bij aankomst in Montreal meteen onze e-simkaart geactiveerd die we in Nederland hadden gekocht. Wat een uitkomst. 4 weken onbeperkt internet en bellen met Canadese nummers en natuurlijk volop gebruik maken van navigatie via Google Maps. We zijn er klaar voor.

Halifax

We starten met de Halifax Harbourwalk en brengen een bezoek aan het Martime Museum incl. tentoonstelling over de Titanic. Daar ook geslaagd voor het Morseteken diploma.

We ontmoeten een neef en zijn vriendin die dezelfde reis hebben geboekt, maar wel door zullen reizen naar Vancouver. Samen de Halifax Citadel Historic Site bezocht en de dag afgesloten in een eetcafé in de stad.

Halifax en camper ophalen bij Canadream

’s-Morgens nog een wandeling door Halifax en daarna met de taxi naar Canadream voor het ophalen van de camper. We waren meteen aan de beurt en konden met de camper op weg richting de Walmart voor de boodschappen. Zoals altijd meteen een barbecue gekocht waar we ook deze keer weer veel plezier van hebben gehad.

Op naar camping Halifax West KOA voor onze eerste overnachting waar we lekker de tijd hebben om de boodschappen op te ruimen, de koffers leeg te maken en de camper in te richten.

Halifax - Upper Clements

Omdat we zelf willen kijken of Nova Scotia de moeite waard is om een langere campertrip te plannen gaan we de eerste dagen op ontdekkingstocht uit. Vandaag eerst zuidelijk richting Peggy’s Cove. Een klein, leuk plaatsje met een van de meest gefotografeerde vuurtorens ter wereld. Liggend op een grote rotspartij kun je er rustig omheen wandelen en genieten van de ruige kust en de Atlantische Oceaan. Daarna door naar Lunenburg wat op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat. Ondanks de schilderachtige huizen en de mooie kerk valt het toch wat tegen, maar is het de wandeling zeker waard.

Overnachten doen we bij Upper Clements Cottages & RV Park.

Upper Clements - Sussex

We wilden nog wat meer van Nova Scotia zien en i.p.v. de oversteek vanuit Digby met de ferry gaan we met de camper richting onze volgende provincie, New Brunswick. In totaal zullen we 7 provincies doorkruisen.

Mooie rit binnendoor en deels over de autoweg. Onderweg zien we 3 jonge vosjes en doen we boodschappen. We hebben een beetje een indruk van Nova Scotia gekregen en een langere campertrip i.c.m. Prince Edward Island en/of Newfoundland vinden we zeker het overwegen waard.

We overnachten op Pine Cone Camping bij Sussex.

Sussex - Rivière du Loup

Gisteren en de komende dagen maken we flink wat kilometers en vandaag rijden we de eerste kilometers over de Trans-Canada Highway die we tot Calgary zo’n beetje blijven volgen. Lekker relaxed rijden. Cruise Control op 95 en na een uur heb je ook 95 km gereden. Helemaal top.

Onderweg lunchen in het zonnetje en vanuit Camping du Quai maken we nog een mooie wandeling langs het water, door de haven en over de pier in Rivière du Loup.

Rivière du Loup - Montreal

Vandaag een langere verbindingsrit naar Montreal in de provincie Quebec en ondanks de afstand zijn we lekker vroeg in de middag op Montreal South KOA Journey Campground. We zitten om 15.00 uur lekker in het zonnetje en dat zal niet zo vaak voorkomen deze vakantie wat overigens te verwachten is in deze tijd van het jaar.

We doen nog een rondje camping en sluiten de dag af met de barbecue.

Montreal - Mallorytown

Vandaag een korte rit, maar wel een met veel regen. Het is droog en de zon schijnt als we aankomen op de camping.

Het was even zoeken voordat we er een hadden gevonden, maar uiteindelijk zijn we de eerste toeristen op Cedar Forest Park Campground in de provincie Ontario. Een mooie camping aan Graham Lake waar we erg vriendelijk worden ontvangen. We maken een wandeling over de camping en langs het meer.

Mallorytown - Wooler

Vandaag rijden we naar Wooler waar we op bezoek gaan bij een vriendin. Het is een korte rit en na het ontbijt genieten we daarom nog even van het vroege zonnetje voor we op pad gaan. We rijden over de mooie 1000 Islands Parkway en een andere toeristische route en zien onderweg een Nederlandse vlag bij een wijngaard en gaan eens kijken welke Nederlander hier is neergestreken. Onze veronderstelling is niet juist zo blijkt. De rood-wit-blauwe kleuren betekenen hier dat de winkel open is. Gerdie doet een wijnproeverijtje en we lunchen op deze prachtige locatie.

Met een volle maag en een fles wijn vertrekken we weer en via een ferry komen we uiteindelijk bij onze vrienden in Wooler aan. We worden uitgenodigd voor een etentje in Port Hope. Leuke plaats waar we in 1997 ooit hebben overnacht. We halen herinneringen op en concluderen dat het veel te lang heeft geduurd voor we weer eens langs zijn gegaan.

Wooler en omgeving

Vandaag bezoeken we een paar bedrijven van de dochters en gaan naar Brighton waar we het graf van onze vriend (hun vader) bezoeken. Een van de bijzondere momenten van deze vakantie.

Daarna door naar Prequ’ile Park aan Lake Ontario waar we een wandeling over het strand en naar de vuurtoren maken. ’s-Avonds genieten we met onze jarige gastvrouw, haar kinderen en kleinkinderen van heerlijke pizza en taart. We hadden foto’s meegenomen van onze bezoeken in 1995 en 1997 en samen halen we herinneringen op. Heel apart om te zien dat de kleinkinderen nu dezelfde leeftijd hebben als hun kinderen destijds. Een mooie dag.

Toronto

Niet gepland, maar toch geweest. Onze gastvrouw gaat vandaag met haar dochter naar de Farmer’s Market in Toronto waar ze elke zaterdag naar toe gaan om hun bloemen en groenten te verkopen. We besluiten om mee te gaan al moeten we daarvoor wel om 04.15 uur opstaan. Een paar uur rijden en even mee geholpen om hun stand op te bouwen. Daarna een wandeling van 12 km gemaakt door Toronto en weer mee opgeruimd.

Onderweg nog appelcider gekocht bij een boerderijwinkel en om 16.30 uur terug in Wooler. Onze laatste avond gezellig doorgebracht. Morgen weer verder met de camper.

Wooler - Bracebridge

Dag gestart met een moederdag ontbijt met pancakes samen met een dochter en haar gezin. We vervolgen onze weg met de camper binnendoor en belanden uiteindelijk na een mooie route in het plaatsje Bracebridge.

In 1e instantie komen we aan bij een camping waarvan we de prijs van 130 Canadese dollars voor een overnachting toch wat te gortig vinden. Uiteindelijk een plek gevonden op Campground High Falls Muskoka aan de Muskoka River waar we de enige toeristen blijken te zijn.

We hebben geluk want we staan met onze camper recht tegenover de High Falls die we de volgende dag eigenlijk wilden bezoeken. Niet meer nodig dus en we maken een wandeling over de camping langs deze mooie watervallen.

Bracebridge - Hanmer

Vandaag valt het aantal kilometers mee en brengen we eerst een bezoek aan het plaatsje Bracebridge. We parkeren de camper bij de Bracebridge Falls en maken een wandeling door het centrum.

We zullen uiteindelijk bij een andere dochter van onze vrienden in de buurt van Sudbury overnachten en op haar advies bezoeken we de Almaquin Highlands voor een bezoek aan de kunstexpositie The Screaming Heads. Een super tip zo blijkt en we genieten van de aparte tentoonstelling in de buitenlucht.

We worden hartelijk ontvangen in Hanmer en parkeren onze camper op de inrit. We genieten van een heerlijke barbecue en gaan met de kinderen bij een meer en rivier de netten controleren op visjes die ze komend weekend gaan gebruiken als aas voor het vissen. Weer een erg leuke dag.

Hanmer - Wawa

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we richting Wawa en hebben de nodige kilometers voor de boeg, maar dat is soms nodig om de afstand naar Calgary uiteindelijk op tijd te kunnen overbruggen. Het is een mooie rit met veel bossen en meren, maar de beloning is een mooie site op Wawa RV Resort & Campground.

Wawa - Schreiber

Korte maar mooie route met veel hoogteverschillen en nog meer meren. Onderweg onze eerste beer van deze vakantie gespot. We waren hem voorbij, maar na 1 km konden we omdraaien en hij had netjes op ons gewacht. Beregoed.

Gestopt voor de lunch in Terrace Bay en een wandeling over Terrace Bay Beach gemaakt. De Stop Along the Highway Campground in Schreiber was eigenlijk nog niet open, maar als ze iemand konden helpen mochten ze toch een nacht blijven. We waren dus weer de enige gasten.

Schreiber - Thunder Bay

Afwisselende rit met een bezoek aan de Kakabeka Falls, de op 1 na hoogste waterval (40m) van Ontario na de Niagara Falls. Wat een geweld. Indrukwekkend. Daarna via binnenwegen een mooie route terug richting Thunder Bay en boodschappen gedaan bij de Walmart en de Dollarama.

Op de weg richting de camping komen we langs het Terry Fox Monument Memorial en Lookout. Erg de moeite waard. Terry verloor zijn been aan kanker en liep met zijn “Marathon of Hope” in 143 dagen in totaal 5373 km vanaf Oost Canada om geld op te halen voor onderzoek. Overnachting op Thunderbay KOA Holiday Campground na een interessante en mooie dag.

Thunder bay - Kenora

Vandaag weer kilometers maken. Op Trans-Canada Highway geeft de navigatie aan “426 km dezelfde weg volgen”. We rijden door een tijdzone en in Nederland is het nu 7 uur later.

Op Campground Anicibe Park aan Lake of the Woods parkeren we onze camper en genieten we van een ree die rustig achter onze camper ligt te relaxen en zich later bij haar metgezel voegt. We raken aan de praat met onze Canadese buurman die een gepensioneerd politieagent van de RCMP blijkt te zijn. Als ik vertel dat we in Regina naar het museum van de RCMP zullen gaan vindt hij dit zo leuk dat hij een nieuwe originele cap van de RCMP cadeau doet. Alweer zo’n leuke verrassing deze vakantie.

Morgen verlaten we Ontario en gaan we naar Portage la Prairie in de provincie Manitoba. Hij was daar politieagent en geeft ons nog het welgemeende advies om in deze plaats niet zo maar ergens te parkeren en gebruik te maken van een camping i.v.m. de criminaliteit in deze plaats.

Ontario heeft ons erg verrast en het lijkt ons erg leuk om een keer een campertrip door deze provincie te maken en dan vooral de binnenwegen te gebruiken om te genieten van de vele bossen en ontelbare meren.

Kenora - Portage la Prairie

Een heftige rit vandaag met een tijd erg slecht weer met stortbuien en een hevige storm. En dat is niet fijn op de zijkant van een grote camper. Blij dat we er heelhuids doorheen zijn gekomen.

Het landschap in Manitoba is heel anders met vlakke en eindeloze wegen. In Portage la Prairie zou het Titanic Museum staan wat we als activiteit hadden staan om te bezoeken. Helaas bestond dit niet meer, maar nog wel langs het grootste Coca Cola blik ter wereld geweest.

Omdat het museum gesloten was besloten we om maar 1 nacht te blijven op Miller’s Camping Resort. Een dagje over voor andere leuke dingen dus. Wandeling gemaakt over deze aparte camping met vergane glorie, creatieve bewoners en een vergeten toerist met hond.

Portage la Prairie - Regina

490 Km te gaan vandaag en daarom op tijd vertrokken, maar niet in de gaten dat we weer door een tijdzone rijden als we de provincie Saskatchewan binnen rijden. Uurtje verdiend en nu 8 uur vroeger dan in Nederland.

Weer een eindeloze weg, vlak en vooral langa bouwgrond. We maken een tussenstop in het plaatsje Indian Head en lopen even bij het Visitor Centre binnen. Laten de camper op de parkeerplaats achter en wandelen naar het centrum en drinken koffie in een Gallery en Coffe House. We hebben voor 2 nachten geboekt op Buffalo Lookout Resort omdat we morgen naar het RMCP Heritage Centre gaan. De camping is prima, maar de naam beloofd meer dan het is. Geen buffalo te zien.

Regina

Vandaag staat weer een geplande activiteit op het programma. Een bezoek aan het RMCP Heritage Centre. Erg leuk en interessant. We hebben er zo’n 3 uur rondgekeken. En een primeur; voor de eerste keer allebei senior korting. Daarna naar het A.E. Wilson Park voor de Park Loop van 3,5 km. Mooi park met heel veel jonge ganzen.

Dag op de camping afgesloten met een lekkere barbecue (niet met gans maar met kip).

Regina - Swift Current

We maken een tussenstop in het plaatsje Moose Jaw. Het weer is niet best en we maken een korte wandeling langs enkele mooie muurschilderingen.

Als Gerdie even een boodschap doet en ik bij de camper sta te wachten krijg ik van een Canadese mevrouw de tip om Cypress Hills International Park te bezoeken. Omdat we dan nog maar 170 km hoeven te rijden besluiten we binnendoor te rijden. Eindeloos vlak landschap met wegen tot aan de horizon maar onderweg wel antilopen en een wolf gezien.

We zouden met de ferry naar het plaatsje Lucky Lake over steken, maar helaas geen geluk: Ferry closed. Als alternatief kiezen we voor een gravelroad van 60 km die in Canada erg goed te rijden zijn. Helaas was deze hier en daar behoorlijk nat met als resultaat een erg vieze camper. Naar de Truckwash dus, want zo kunnen we niet rond blijven rijden.

Daarna weer lekker van de barbecue genoten op Pondorosa Campground.

Swift Current - Val Marie/Grasslands NP

Vandaag rijden we via Val Marie (tegen de Amerikaanse grens) naar Grasslands NP waar we bizons en prairiehonden hopen te gaan zien. Eerst naar het Visitor Center voor de nodige info en dan eerst op ons gemak een kopje koffie in het oude schooltje van Val Marie. Als souvenir kopen we een reep gedroogd bizonvlees en het boek “Call me Indian” over het leven van de eerste indiaan die in NHL hockeyleague speelde.

We maken nog een wandeling door het dorpje en gaan op weg naar Grasslands NP. Een prachtig landschap waar we bij de 2e stop de Top Dogtown Trail lopen en veel prairiedogs zien. Er zijn in totaal 7 stops en bij de 5e zien we de eerste bizon. Best wel grote beesten waar je wel een beetje uit de buurt moet blijven. 100 Meter is het advies.

Dan door naar Frenchman Valley Campground waar we voor 2 nachten hebben gereserveerd. Mooie camping in de middle of nowhere. We krijgen een invalide site (iets fout aangekruist bij het reserveren?). We maken nog een wandeling over de camping en gaan richting stop 6 op de route en lopen de korte Larson Trail van 1,5 km.

’s-Nachts gaat het flink tekeer op dit open landschap en klimmen we nog uit de camper om te kijken of we de slide outs misschien in moeten schuiven met die storm, maar binnen klinkt het harder dan buiten.

Grasslands NP - Maple Creek

Na een slapeloze nacht even overleggen over de plannen voor vandaag. We hebben voor 2 nachten geboekt omdat we vandaag de route van 80 km door het park wilden rijden, maar daar wordt blijkbaar aan gewerkt en is afgesloten. De wandeling vanaf de camping door het park van 11 km wordt als moeilijk aangegeven en dat lijkt ons, gezien de knieën van Gerdie niet verstandig. Ook de weersvoorspelling voor vandaag en morgen ziet er niet al te rooskleurig uit en we hebben geen zin in nóg een stormachtige nacht. We besluiten daarom om de boeking te laten voor wat hij is en te vertrekken richting Cypress Hills International Park wat we als advies mee hadden gekregen van de Canadese mevrouw in Moose Jaw. Het wordt als International aangegeven omdat het zowel in de provincie Saskatchewan als Alberta ligt.

Bij vertrek uit het park komen we nog een bizon tegen die langs de weg staat te grazen. Dichter bij komen ze niet dus foto’s gemaakt en gefilmd. Mooie rit binnendoor en  onderweg een vos, een wolf en reeën gezien. In het park naar het Lookout Point (1275m) gereden voor een prachtig uitzicht over de prairies. We vinden een plekje in Maple Creek waar we 2 nachten blijven op Willowbend Campground. Het blijkt een gezellig plaatsje te zijn met een kleine brouwerij waar we de dag afsluiten met een lekker drankje.

Maple Creek

Maple Creek wordt Canada’s greatest Western Town genoemd. De kinderen groeien hier op als cowboy en cowgirl. Vandaag gaan we het plaatsje verkennen. Er zou een farmer’s market zijn op vrijdag, maar helaas; ging vandaag niet door. Hebben wij weer. Dan maar eerst cowboykoffie met Cinnemon Bun in The Daily Grind en daarna naar Cowtown Kids Toy. Grote speelgoedwinkel die bekend staat om de grootste voorraad puzzels van Canada. Zo’n 13.000, waarvan 6.000 verschillende waaronder de grootste van de wereld met 60.000 stukjes. Ook de Old Town Plush winkel mag er zijn met 3.000 verschillende knuffels.

In beide winkels een paar mooie souvenirs gekocht. Op de terugweg naar de camping hoorden we dat er een rodeo in Maple Creek was dus daar ’s-middags naar toe gewandeld. Weer een niet geplande activiteit, maar erg leuk om keer mee te maken. Op de terugweg nog even onze “stamkroeg” in geweest en de dag afgesloten met hamburgers op de barbecue.

Maple Creek - Dinosaur Provincial Park

Vanmorgen konden we weer een keer lekker in de zon ontbijten en daarna richting Dinosaur Provincial Park. Wat een ander landschap weer. Heel apart maar wel erg mooi. Naar het Visitor Centre voor info en het reserveren van een plek op de camping in het park. Gelukkig nog net 1 over. De parkroute van 3 km met de camper gereden en onderweg 2 trails gelopen en fossielen van dinosaurussen bekeken. ’s-Avonds nog een wandeling over de camping gemaakt die prachtig tussen dit indrukwekkende landschap ligt.

Dinosaur Provincial Park - Calgary

Dag 26:

Vanmorgen de route door het park, die we gisteren met de camper hebben gereden, gewandeld. Blijft mooi. Ook het huisje van John Ware bekeken. Daarna binnendoor (saaie route) richting onze laatste campground in Calgary voor 2 nachten. Onderweg zien we de Rocky Mountains in de verte verschijnen. Mountain View Campground belooft een mooi uitzicht, maar dat hebben wij in elk geval niet. We zitten tegen een soort bouwloods aan te kijken en er zijn geen anderen mooiere sites beschikbaar. De camping ligt wel lekker dicht bij de plek van Canadream waar we overmorgen de camper in gaan leveren. Dag afgesloten met maiskolven en pizza op de barbecue.

Dag 27:

Vandaag opruim- en relaxdag op de camping. Koffers gepakt, camper opgeruimd en toch nog een plek gevonden op de camping voor een foto met mountainview.

Camper inleveren

Na het ontbijt camper afgekoppeld van stroom, water en riolering en dan op weg naar Canadream om ons “huis” van de afgelopen 4 weken in te leveren. Alles was in orde en uiteindelijk 6703 km gereden.

We zien een paar toeristen die hun camper op komen halen en de instructiefilmpjes zitten te kijken. We bieden onze barbecue en nog volle gasflesje aan. Ze zijn aangenaam verrast en zo krijgt dat ook weer een mooie bestemming voor de komende weken.

Taxi (zelf betalen) naar het Sandman Airport Hotel stond al klaar en we konden ook al op de kamer. Helemaal goed. Lekkere lunch bij Tim Horton’s met de tegoedkaart die we van Travelhome hadden gekregen bij de inspiratiedag toen we als ervaren reizigers hebben geholpen. Rest van de dag lekker in het zonnetje gezeten en genoten van onze laatste dag in Canada.

Calgary - Montreal - Amsterdam

Onze reis dwars door Canada en de ervaring met een wegbrengcamper zit er op. Net als op de heenweg hebben we een korte overstap in Montreal voordat we naar Amsterdam vliegen.