Vliegreis

Alle veelgestelde vragen met betrekking tot de vliegreis worden hier voor jou beantwoordt. Wil je weten hoeveel kilo ruim- en handbagage je mee mag nemen, welke reisdocumenten je nodig hebt en wat is het Ticket Garantie Plan?
Q: Regelen jullie ook de vliegreis?
A: Ja, wij kunnen ook de vliegreis voor je regelen. Wist je dat er zelfs voordelen zijn als je de volledige camperreis inclusief vlucht en hotel bij ons boekt?
Q: Kan ik stoelen in het vliegtuig reserveren?
A: Bij veel luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een stoelreservering vooraf in orde te maken. Dit gaat altijd op eigen gelegenheid via de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Tegenwoordig zijn deze reserveringen vooraf tegen kosten welke je direct aan de luchtvaartmaatschappij voldoet (middels creditcard). Je kunt in de meeste gevallen vanaf ca. vier weken voor vertrek een stoelreservering maken bij de luchtvaartmaatschappij op basis van beschikbaarheid. Alle informatie over stoelen boeken ontvang je in de reserveringsbevestiging en in Mijn Travelhome
Q: Hoeveel kg aan bagage mag ik meenemen?
A: In de meeste gevallen zit er 23 kilo ruimbagage en 10 kilo handbagage inbegrepen in je vliegticket. Echter kan dit per luchtvaartmaatschappij wisselen, kijk hiervoor altijd op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij onder het kopje Bagage(voorwaarden). Tevens kun je het vinden op de website van de ANVR.
Q: Klopt het dat ik nog enkel een E-ticket/overzicht van het reisschema ontvang en geen papieren ticket meer?
A: Ja dat klopt, tegenwoordig werken vrijwel alle vliegmaatschappijen met zogenaamde Electronic Tickets. Dit houdt in dat er geen papieren tickets meer geprint worden door de reisorganisatie, maar dat je een itinerary/reisschema van je gegevens ontvangt. Op de itinerary/reisschema staat alle benodigde informatie zoals de persoonlijke inlogcode van de airline en je persoonlijke e-ticketnummer. Op basis van het ontvangen e-ticket/reisschema kun je met het e-ticketnummer online inchecken op de website van desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Je kunt je ook inchecken bij de incheckbalie op de luchthaven. Indien je incheckt bij een incheckbalie op de luchthaven krijg je een geprinte boarding pass. Wanneer je online incheckt via de website krijg je je boarding pass per e-mail of kun je hem downloaden op je smartphone. Je hoeft dan enkel nog je bagage af te geven op de luchthaven.
Q: Hoe lang van te voren kan ik inchecken? Kan dat online?
A: Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen gaat de online check-in van de luchtvaartmaatschappij 24 uur voorafgaand aan je vliegreis open. Het online inchecken is op eigen gelegenheid en moet via de website van luchtvaartmaatschappij middels je naam en persoonlijke inlogcode of e-ticketnummer in orde worden gemaakt. Wanneer je vliegt met meer dan een maatschappij, staan er meerdere persoonlijke inlogcodes op je e-ticket/reisschema.
Q: Krijgen wij eten en drinken aan boord van alle vluchten?
A: Dit kun je terugvinden op het e-ticket/reisschema die je van ons ontvangt. Daar staat altijd op vermeld of je op de desbetreffende vlucht een volledige maaltijd of een snack krijgt. Wanneer er geen maaltijden inbegrepen zijn, staat dit altijd beschreven bij je vlucht. Er is een klein verschil tussen lijndiensten en hun zogenaamde dochtermaatschappijen waar het de service aan gaat.
Het is mogelijk om vooraf speciale maaltijden te reserveren in verband met medische voorschriften, religieuze overtuigingen of vegetarische principes. Wij horen dit graag voorafgaand aan de boeking, zodat wij dit tijdig aan de luchtvaartmaatschappij kunnen doorgeven.
Q: Alleen mijn eerste voornaam staat op het e-ticket, klopt dit?
A: Ja, je volledige achternaam voorzien van je eerste volledige voornaam komt op het ticket te staan. Gevolgd door de aanhef (MR is mister/dhr., MRS is misses/mevr., MSTR is master/jongeman, MISS is miss/jongedame, CHD is kinderen, INF is infant/baby).
Het aantal leestekens op het vliegticket is beperkt en hierdoor kan het voorkomen dat je naam op het e-ticket niet geheel leesbaar is. Dat betekent dus niet dat je boeking onjuist is. Je kunt de reservering controleren via de website van de luchtvaartmaatschappij. Meer informatie ontvang je in de reserverings- en ontvangstbevestiging. 
Q: Klopt het dat ik bij een vliegreis altijd eerst door de douane moet gaan tijdens een overstap? Ook al vlieg ik daarna pas door naar mijn eindbestemming?
A: Dat klopt, op de eerste luchthaven waar je Amerika of Canada binnenkomt ga je door de douane. Er wordt een irisscan en/of vingerafdruk gemaakt van iedere bezoeker aan Amerika en Canada. Het kan voorkomen dat de bagage niet direct wordt doorgelabeld naar je eindbestemming. De bagage moet dan persoonlijk naar de kofferband bij de douane gebracht worden en wordt daarna direct op de doorvlucht naar de eindbestemming gezet. Dit kan per luchtvaartmaatschappij en per vlucht verschillen, vraag dit dus altijd na bij de incheckbalie op de luchthaven. Op de terugreis wordt de bagage vaak wel direct doorgelabeld naar huis. Sommige koffers worden willekeurig helemaal onderzocht. Het is normaal als een koffer hiervoor achter een scherm meegenomen wordt. Het afsluiten van je bagage is niet meer toegestaan. Je moet hiervoor een TSA lock gebruiken, dit slot is goedgekeurd door de TSA.
Q: Heb ik genoeg overstaptijd? Waarmee moet ik rekening houden tijdens het overstappen?
A: Wanneer je een reservering bij ons maakt, nemen wij altijd vluchten op die voldoende overstaptijd hebben op de betreffende luchthaven. Ben je slecht ter been? Dan is het verstandig om dit voorafgaand aan de boeking aan ons door te geven, dan zullen wij hier zoveel mogelijk rekening mee houden.
Q: Kan mijn vluchtschema nog wijzigen na boeking?
A: Ja, je vluchtschema kan tot op het moment van vertrek nog wijzigen. Meer informatie hierover vind je in de blog werkwijze vluchtwijzigingen
Q: Kan ik rechtstreeks vliegen?
A: Ja, naar veel bestemmingen kun je rechtstreeks vliegen. Met uitzondering van Australië en Nieuw-Zeeland. Wij raden dit zelfs aan omdat je met een rechtstreekse vlucht het milieu minder belast. 
Q: Is een stopover mogelijk?
A: Ja, dit is zeker mogelijk en is vaak al tegen een kleine meerprijs mogelijk. Informeer bij ons naar de mogelijkheden voorafgaand aan de boeking.
Q: Welke reisdocumenten heb ik nodig?
A: Voor reizen naar bijna al onze bestemmingen heb je een geldig visum nodig. Dit geldt voor reizen naar Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Cuba. Meer informatie over de visa kun je vinden onder het kopje 'reisdocumenten' bij de praktische info over Amerika, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland en Cuba. Voor reizen naar Zuid-Afrika voor alleenreizende kinderen onder de 18 jaar is het verplicht een officieel geboortecertificaat van de kinderen mee te nemen.
Q: Moet ik mijn visum (bijv. ETA/ESTA) zelf regelen?

A: Je bent zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste inreisdocumenten. Voor landen als Australië, Nieuw-Zeeland, Amerika en Canada is bijvoorbeeld vaak een digitale inreistoestemming nodig, ook wel eTA of ESTA  genoemd. Deze dien je ruim voor aanvang van je reis aan te vragen. Je kunt de specifieke inreisvoorwaarden per bestemming vinden op Nederland Wereldwijd (www.nederlandwereldwijd.nl).

Q: Wat moet ik invullen bij ‘aanspreekpunt en verblijfsgegevens in de Verenigde Staten’?
A: Als antwoord op deze vraag kun je het beste de adresgegevens invullen van het hotel waar je eerste nacht bij aankomst zal verblijven.
Q: Wat moet ik doen als ik medicijnen/medische apparatuur nodig heb tijdens de vlucht of met een rolstoel op reis ga?
A: Informatie over medische benodigdheden vernemen wij graag voorafgaand aan de boeking, zodat wij dit tijdig aan de luchtvaartmaatschappij kunnen doorgeven/aanvragen.
Q: Wat houdt het Ticket Garantie Plan in?
A: Bij het reserveren van een vliegticket, krijg je automatisch ook te maken met brandstofprijzen, internationale toeslagen en luchthavenbelastingen. Het komt regelmatig voor dat een luchtvaartmaatschappij stijgingen in de brandstoftoeslag, internationale toeslagen en/of luchthavenbelastingen doorvoert. Helaas zijn wij dan genoodzaakt deze verhogingen aan je door te belasten; deze stijgingen kunnen oplopen tot wel enkele honderden euro's.

Om deze mogelijke kostenverhogingen te voorkomen, bieden wij je graag de mogelijkheid je tickets te verzekeren met het Travelhome Ticket Garantie Plan. Kijk voor uitgebreide informatie over het al dan niet afkopen van het eigen risico op prijsstijgingen op de pagina van het Travelhome Ticket Garantie Plan.